Близько 50% антикорупційних програм, подані на погодження НАЗК, відповідають вимогам антикорупційного законодавства. Що потрібно врахувати, аби вашу програму погодили?
Антикорупційна програма державного органу є стратегічним документом. Адже саме вона визначає засади загальної відомчої політики щодо запобігання і протидії корупції та спрямована на управління корупційними ризиками у діяльності органу влади.
Попри це статистика погодження антикорупційних програм залишається невтішною. За 9 місяців 2021 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) розглянуло 86 антикорупційних програм органів влади, з них 46 не погоджені, адже не відповідали вимогам Порядку.
Щоби ваша антикорупційна програма не потрапила до цього переліку, НАЗК підготувало статистику щодо основних причин, з яких програми не погоджувались.
Такі програми містили:
- порушення принципів підготовки антикорупційних програм (43 програми);
- неповно або неправильно проведена оцінка корупційних ризиків (40 програм);
- звіт за результатами оцінки корупційних ризиків не містить обов’язкових складових (18 програм);
- відсутня одна або кілька обов’язкових складових антикорупційної програми (12 програм).
Чому не погоджують більшість програм?
Найчастіше антикорупційні програми, які не погоджує НАЗК, містять такі недоліки:
- заходи, що пропонують у програмі, не ліквідують (мінімізують) причини (умови) виникнення корупційних ризиків;
- запропоновані заходи з усунення корупційних ризиків уже є заходами контролю;
- корупційні ризики, їх чинники описані узагальнено. Це не дає уявлення про вразливі до корупції напрями (процеси) у діяльності органу влади, а також не дає можливості оцінити ефективність запропонованих заходів впливу на корупційний ризик;
- робочий план оцінки корупційних ризиків не містить інформації про всі функції та завдання органу влади;
- чинники ідентифікованих корупційних ризиків визначені формально та зведені до констатації суб’єктивних причин корупційних ризиків; не встановлені об'єктивні причини (умови), що призводять до корупційних ризиків;
- не проведена оцінка корупційних ризиків у вразливих до корупції сферах органу влади, які НАЗК промоніторило через відкриті джерела інформації.
Попри це НАЗК все ж відмітило позитивні тенденції серед погоджених антикорупційних програм органів влади. Зокрема під час підготовки антикорупційних програм комісії з оцінки корупційних ризиків органів влади всебічно дослідили середовище органу влади, використовуючи для цього різні джерела інформації.
Що ще вигідно відрізняє погоджені антикорупційні програми?
- У програмі були враховані позиції широкого кола зовнішніх заінтересованих сторін. Наприклад, для оцінки корупційних ризиків були залучені представники громадськості. Також до переліку ідентифікованих корупційних ризиків були додані пропозиції територіальних органів ЦОВВ.
- Програма фокусується не лише на загальних, а й на спеціальних функціях органу влади.
- Якісний та повний опис корупційного ризику з деталізацією обставин, за яких він може реалізуватися.
- Фокусування на об'єктивних причинах виникнення корупційних ризиків (наприклад, недосконалість існуючих процедур та механізмів), а не на суб'єктивних (наприклад, недоброчесність).
- Розробка чітких та комплексних заходів з усунення корупційних ризиків.
- У програмі визначено вимірювальні індикатори виконання заходів з усунення корупційних ризиків, пов'язані логічними зв'язками із запланованими заходами.
Нагадуємо, що для того, щоб у вас не виникало проблем під час підготовки та погодження антикорупційної програми, НАЗК підготувало кілька чек-листів, які мають допомогти уповноваженому: