A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Блокування функції внесення сертифікатів до державного реєстру для надання приватними компаніями незаконних платних послуг

Високий
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Наприкінці 2021 року було створено окремий модуль в Єдиному державному реєстрі документів моряків для НТЗ, за допомогою якого працівники навчальних закладів зможуть вносити інформацію про видані морякам сертифікати в онлайнрежимі. Згідно з п. 3.3 Положення про ведення єдиного Державного реєстру документів моряків перелік документів та інформація, що вносяться до Реєстру, а також формат і строки передачі даних затверджуються Інспекцією з питань підготовки та дипломування моряків.

Проте жодних нормативно-правових актів, які б регулювали використання окремого модуля для НТЗ, прийнято не було. Для роботи з модулем було створено дві програми, які є приватними: «НТЗ gov.ua» та «НТЗ-digital», за допомогою яких повинно відбуватися внесення сертифікатів до Єдиного державного реєстру документів моряків. «НТЗ gov.ua» є безкоштовною програмою для НТЗ, проте її функціонал значно обмежений: вносити відомості про сертифікати в ній може лише один працівник центру, всі дані необхідно вносити вручну, і загальна кількість сертифікатів, які може видати НТЗ за її допомогою за день – лімітована. Натомість «НТЗ-digital» є платною програмою, яка має більш широкий функціонал: внесення даних до ЕДР про сертифікати в ній – автоматизоване, а кількість виданих сертифікатів – необмежена.

Щоб отримати доступ до програми «НТЗ-digital», навчальнотренажерні заклади мають укласти угоду з приватною компанією ТОВ «АЛОКА АС» і сплачувати їй за обслуговування щомісяця 45 000 грн, додатково ще 15 000 грн один раз на квартал, а також НТЗ необхідно сплачувати 300 грн за кожен сертифікат, внесений через програму «НТЗ-digital». Оплата відбувається так: НТЗ переказує кошти на рахунок ТОВ «АЛОКА АС», натомість отримує внутрішню валюту програми, (ЮНІТИ) яка знімається при генеруванні сертифіката в «НТЗdigital».

Згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 08.01.2003 № 3 «Про затвердження Положення про ведення єдиного Державного реєстру документів моряків» перелік осіб, які мають право доступу до Реєстру та право внесення даних у Реєстр, визначається начальником Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків за поданням директора Реєстру.

Проте наразі інформацію щодо виданих в НТЗ сертифікатів можна заносити в Реєстр виключно за допомогою приватних компаній та їхнього програмного забезпечення, що не регулюється чинними нормативно-правовими актами. Альтернативного способу заносити інформацію до реєстру в НТЗ – немає.

Таким чином, навчальнотренажерні заклади змушують звертатися до платної програми, вступаючи до «Клубу привілейованих НТЗ», при цьому підвищуючи вартість сертифікатів для моряків та здійснюючи виплати стороннім особам, а не на користь державного бюджету. Тобто стороння приватна компанія отримує незаконний доступ до персональних даних моряків і має несанкціонований жодним нормативноправовим актом доступ до Єдиного державного реєстру документів моряків. Наявність та функціонування такої системи можливе лише за згоди посадових осіб.

Джерела ризику

Відсутність нормативно-правового регулювання діяльності «Електронного кабінету моряка».

Стратегічні наслідки

Затягування процесу дипломування моряків.

Спотворення системи підготовки та сертифікації.

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

✔  Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:

- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;

- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;

- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.

✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від  29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.

Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:

- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;

- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.

✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.

Процедурні

✔  Заборонити використання несанкціонованих програм («НТЗ.gov.ua» та «НТЗdigital») для внесення сертифікатів про підготовку моряків у Єдиний державний реєстр документів моряків навчально-тренажерними закладами, функціону-вання яких призводить до корупційних правопорушень. До розробки захищеної державної системи надати можливість НТЗ вносити сертифікати не використовуючи сторонні програми.

✔  Міністерству інфраструктури України закріпити у Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден CES 6.0 як єдине доступне комп’ютерне тестування для підтвердження кваліфікації моряків і забезпечити вільний доступ до нього без штучних перепон в процесі запису через електронні сервіси шляхом встановлення терміну на обробку заяви моряка.

✔  Міністерству інфраструктури України забезпечити процес зупинення шахрайських дій з «Кабінетом моряка», а також інформаційними ресурсами, базами даних та програмними забезпеченнями, які мають стосунок до процесу сертифікації та дипломуванню моряків («Веб-сайт перевірки документів моряків», «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України», «Електронний кабінет моряка» та інші), а саме:
- припинити діяльність несанкціонованих електронних ресурсів, до яких мають доступ сторонні особи;

- забезпечити знаходження Єдиного державного реєстру документів моряків лише у власності держави.

✔ Завершити розробку та впровадити нову Автоматизовану інформаційну систему, замість незахищених інформаційних ресурсів, баз даних та програмних забезпечень, яка:

- відповідатиме вимогам законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», «Про електронні довірчі послуги», а також іншим нормам чинного законодавства України та вимогам окремих нормативних документів;

- пройде державну експертизу на відповідність КСЗІ;

- належатиме та адмініструватиметься виключно державними органами.

✔ Розробити новий модуль державної захищеної автоматизованої інформаційної системи, створений для внесення даних про видані навчальнотренажерними закладами сертифікати.

✔ Створити ефективні системи повідомлень про корупційні правопорушення Державною службою морського та річкового транспорту і ДП  «Моррічсервіс», які повністю відповідатимуть Закону України «Про запобігання корупції» та іншим виданим НАЗК нормативно-правовим актам і методичним рекомендаціям.

Індикатори виконання плану дій

Відповідно до заходів мінімізації.

Відповідальний суб’єкт
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України
Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків
ДП «Моррічсервіс»
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
Наразі правоохоронні органи проводять низку досудових розслідувань щодо функціонування механізму неправомірного втручання в автоматичну інформаційну систему, пов’язану з Єдиним державним реєстром документів моряків, задля отримання неправомірної вигоди. Зокрема, в ході досудового розслідування встановлено, що АІС використовують для ручного підтвердження верифікації документів моряка, внесення сертифікатів та дипломів тощо. За версією слідства, несанкціонована передача та використання конфіденційних відомостей стосовно моряків з офіційного е-сервісу «Кабінет моряка» та Державного реєстру документів моряків України стала можливою завдяки розробленому програмному забезпеченню та програмному коду працівників приватної компанії. Співробітники підприємства, здійснюючи підтримку та оновлення альтернативної автоматизованої системи Адміністрації судноплавства, несанкціоновано розробили в ній додаткові блоки для можливості реалізації протиправного механізму роботи «агентів» з ручної верифікації документів.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр