A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Блокування діяльності навчально-тренажерних закладів посадовими особами Адміністрації судноплавства для отримання неправомірної вигоди

Високий
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Щоб бути допущеним до Державної кваліфікаційної комісії, моряк повинен мати документальний доказ схваленої обов’язкової підготовки (Documentary Evidence), що закріплено у п. 4.2 Порядку роботи Державних кваліфікаційних комісій. Відповідно до п. 1.3 Порядку видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден документальний доказ видається схваленою організацією, установою, закладом, які здійснюють підготовку моряків – навчально-тренажерним закладом (далі – НТЗ).

Також підготовку моряків можуть здійснювати лише ті НТЗ, які включені до Переліку схвалених навчально-тренажерних закладів, підготовка в яких відповідає вимогам Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року та національними вимогами, що затверджуються наказом Міністерства інфраструктури України. Для включення до цього наказу навчально-тренажерний заклад повинен пройти огляд, порядок якого затверджено наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25.11.2004 № 1042 і результатом якого є складення Адміністрацією судноплавства Протоколу про відповідність підготовки моряків.

Щоб продовжувати свою діяльність, НТЗ необхідно кожні 2 роки проходити огляд комісією, утвореною Адміністрацією судноплавства, і отримувати відповідний Протокол. Порядок огляду НТЗ містить низку процедурних прогалин, які наділяють посадових осіб Державної служби морського та річкового транспорту дискретними повноваженнями. Тож посадові особи можуть як гальмувати процес видачі Протоколу про відповідність НТЗ, так і видавати його в швидкі терміни за неправомірну вигоду. Зокрема, в порядку не визначено строки проходження жодного з етапів, що передують видачі Протоколу про відповідність.

Щоб подати заявку на огляд до Адміністрації судноплавства, НТЗ вже повинен мати погоджені нею навчальні програми.

Наразі немає нормативно-правових актів, які встановлюють терміни опрацювання навчальних планів та програм підготовки Державною службою морського та річкового транспорту. Час очікування на підтвердження кожної програми може перевищувати 60-денний строк. Також жоден нормативно-правовий акт не встановлює термінів розгляду заявки з боку НТЗ на проведення фактичного огляду посадовими особами Адміністрації судноплавства.

Таким чином, посадові особи набувають дискретних повноважень щодо внесення того чи іншого НТЗ до плану оглядів. Тож попри встановлені терміни видачі Протоколу про відповідність у вигляді 10 робочих днів після завершення фактичного огляду, цей процес може затягнутися на невизначений час. Без отриманого Протоколу відповідності НТЗ забороняється проведення підготовки моряків. Кожен день бездіяльності несе для закладів значні збитки, що спонукає до надання неправомірної вигоди посадовим особам Адміністрації судноплавства задля якнайшвидшого отримання необхідного Протоколу, аби продовжити власну господарську діяльність.

Джерела ризику

Поцедурні прогалини, які наділяють посадових осіб Державної служби морського та річкового транспорту дискретними повноваженнями.

Відсутність нормативно-правових актів, які встановлюють терміни опрацювання навчальних планів та програм підготовки Державною службою морського та річкового транспорту.

Стратегічні наслідки

Затягування процесу дипломування моряків.

Спотворення системи підготовки та сертифікації.

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

✔  Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:

- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;

- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;

- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.

✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від  29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.

Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:

- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;

- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.

✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.

Процедурні

✔  Заборонити використання несанкціонованих програм («НТЗ.gov.ua» та «НТЗdigital») для внесення сертифікатів про підготовку моряків у Єдиний державний реєстр документів моряків навчально-тренажерними закладами, функціону-вання яких призводить до корупційних правопорушень. До розробки захищеної державної системи надати можливість НТЗ вносити сертифікати не використовуючи сторонні програми.

✔  Міністерству інфраструктури України закріпити у Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден CES 6.0 як єдине доступне комп’ютерне тестування для підтвердження кваліфікації моряків і забезпечити вільний доступ до нього без штучних перепон в процесі запису через електронні сервіси шляхом встановлення терміну на обробку заяви моряка.

✔  Міністерству інфраструктури України забезпечити процес зупинення шахрайських дій з «Кабінетом моряка», а також інформаційними ресурсами, базами даних та програмними забезпеченнями, які мають стосунок до процесу сертифікації та дипломуванню моряків («Веб-сайт перевірки документів моряків», «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України», «Електронний кабінет моряка» та інші), а саме:
- припинити діяльність несанкціонованих електронних ресурсів, до яких мають доступ сторонні особи;

- забезпечити знаходження Єдиного державного реєстру документів моряків лише у власності держави.

✔ Завершити розробку та впровадити нову Автоматизовану інформаційну систему, замість незахищених інформаційних ресурсів, баз даних та програмних забезпечень, яка:

- відповідатиме вимогам законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», «Про електронні довірчі послуги», а також іншим нормам чинного законодавства України та вимогам окремих нормативних документів;

- пройде державну експертизу на відповідність КСЗІ;

- належатиме та адмініструватиметься виключно державними органами.

✔ Розробити новий модуль державної захищеної автоматизованої інформаційної системи, створений для внесення даних про видані навчальнотренажерними закладами сертифікати.

✔ Створити ефективні системи повідомлень про корупційні правопорушення Державною службою морського та річкового транспорту і ДП  «Моррічсервіс», які повністю відповідатимуть Закону України «Про запобігання корупції» та іншим виданим НАЗК нормативно-правовим актам і методичним рекомендаціям.

Індикатори виконання плану дій

Відповідно до заходів мінімізації.

Відповідальний суб’єкт
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України
Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків
ДП «Моррічсервіс»
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
За результатами перевірки діяльності Адміністрації судноплавства Антимонопольний комітет України виявив окремі процедурні прогалини, які дають змогу посадовим особам служби затягувати процес видачі Протоколів про відповідність підготовки моряків навчально-тренажерним закладам. Згідно з висновком АМКУ ТОВ «Київський центр підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців водного транспорту» листом від 06.12.2018 надіслало до Адміністрації судноплавства 102 програми на погодження, які Адміністрація судноплавства погодила листом від 05.02.2019, тобто майже через три місяці. ТОВ «Альфа-Трейнінг» подало заявку на огляд навчально-тренажерного закладу 18.03.2019, а фактичний огляд Адміністрація судноплавства провела в термін 02 – 04.07.2019, тобто через чотири місяці. Також було встановлено, що протягом 2018 – 2019 рр. періоди часу, упродовж яких у низки НТЗ не було чинних протоколів про відповідність через затримки з боку Адміністрації судноплавства, коливались від 2 тижнів до 11 місяців. Це призводило до значних фінансових втрат суб’єктами господарювання. Зокрема, ТОВ «Учбово-тренажерний центр «Альфа-Трейнінг» визначило сумарні збитки від зловживання посадовими особами Адміністрації судноплавства службовим становищем та неконкурентного впливу на Центр на суму 700 000 гривень.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр