A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Вимагання сплати благодійних внесків

Середній
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Благодійні внески або меценатську діяльність у сфері освіти регулює Закон України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”. За законом, благодійні внески — це безоплатна передача у власність бенефіціарів (отримувачів внесків) коштів, іншого майна. Додатково питання благодійних внесків врегульовується Цивільним кодексом України, який визначає благодійну допомогу як пожертву. 

Під час укладення договорів про пожертву застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом (ст. 729 ЦКУ). Такі договори можуть укладатися як в усній, так і в письмовій формі. На практиці ці договори зазвичай оформляють з юридичними особами, а з фізичними рідше. 

Заклади вищої освіти мають право відкривати розрахункові рахунки для таких внесків, що врегульовано Постановою КМУ від 02.09.2015 № 719. Тому благодійні внески може внести будь-який охочий на розрахунковий рахунок закладу освіту, вказуючи цільове призначення такого внеску, виключень по цільовому призначенню таких внесків немає.

Якщо такі внески здійснює випускник закладу вищої освіти, який успішно реалізував себе у професійній сфері, і вдячний своїй Альма-матер, то це свідчить про високу якість навчання у цьому закладі та те, що заклад не втрачає зв'язок зі своїми студентами. 

Разом з тим, мають місце зловживання та недоброчесне використання такого права закладами вищої освіти. Це проявляється через примус здобувачів вищої освіти або їх батьків вносити благодійні внески за сприяння у вирішенні питань, що є частиною освітнього процесу. До прикладу: зарахування академічної заборгованості або поселення у гуртожиток. Такі випадки є корупційним правопорушенням, адже свого роду є неправомірною вигодою, хоч і вносяться на рахунки закладу вищої освіти.

Джерела ризику

Недоброчесність адміністрації закладів вищої освіти через бажання наповнити бюджет закладу, будь-якими способами.

Недоброчесність учасників освітнього процесу та незнання власних прав або небажання їх відстоювати.

Відсутність громадського контролю за наповненням фондів благодійних внесків закладів вищої освіти.

Непрозорість процесу наповнення благодійних фондів закладу освіти (відсутність інформації про надходження / використання на сайті закладу, формальність процедури звітування перед учасниками освітнього процесу).

Стратегічні наслідки

Зниження репутації закладу вищої освіти серед громадськості та здобувачів вищої освіти, партнерів, випускників закладу.

Зниження якості освітнього процесу, адже недоброчесні науково-педагогічні працівники та здобувачі вищої освіти будуть користуватись цим механізмом для отримання/надання неправомірної вигоди.

Корупційні наслідки

Шахрайство (ст. 190 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ);

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ) шляхом тиску на здобувачів вищої освіти з метою примусу вносити благодійні внески.

Дисциплінарна відповідальність посадових осіб, які зловживають своїми повноваженнями - звільнення з посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні
Не застосовується
Процедурні

✔  Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників  закладу освіти з наданням роз'яснень вимог Закону  України "Про запобігання корупції" та порядку дій посадових осіб у випадку його настання. 

✔  Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу

✔  Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔  Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

✔  Антикорупційному уповноваженому надати функції візування / антикорупційної експертизи проєктів актів (наказів / розпоряджень) та здійснення контролю і координації підвідомчих закладу вищої освіти юридичних осіб.

✔  Публікувати на офіційному вебсайті закладу вимоги щодо відбору контрагентів для укладення договорів оренди майна, включаючи вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

✔  У випадку оренди майна для надання послуг, що стосуються усіх або більшості учасників освітнього процесу (харчування, поліграфічні послуги, дозвілля) — публікувати вимоги щодо якості надання таких послуг (ціна, доступ до послуг тощо).

✔  Публікувати на вебсайті закладу освіти річні плани закупівель та звіти щодо проведених закупівель і відповідному періоді (пів року або рік).

✔  Залучати антикорупційного уповноваженого до моніторингу плану закупівель за результатами завершення закупівельного періоду, що проводиться структурним підрозділом закладу освіти, який відповідає за дотримання законодавчих норм закупівельної діяльності.

✔  Автоматизувати дані про кількість та опис місць для поселення в гуртожитки та регулярно оновлювати такі дані (наприклад, по завершенню кожного сесійного періоду, випуску / набору магістрів на різні спеціальності).

✔  Розглянути можливість створення системи електронної черги на поселення в гуртожиток або аналогу такої системи, де студент(к)и зможуть реєструватися та бачити свій порядковий номер в черзі. Пільгові категорії студентів можуть перебувати у закритих списках, при цьому, інші зможуть бачити лише  загальну кількість заброньованих місць для пільгових категорій.

✔  Впроваджено порядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

✔  Розробити внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.

Індикатори виконання плану дій

Розробленопорядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

Відповідальний суб’єкт
Заклад освіти
Потреба у фінансових витратах
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
В одному з університетів доцентка кафедри, яка не входила до екзаменаційної комісії висунула пропозицію здобувачці освіти надати неправомірну вигоду у вигляді благодійних внесків на встановлення пластикових вікон у розмірі 1000 грн. При цьому, цю суму студентка повинна передати до початку державного іспиту, який прийматиме комісія, що складатиметься з представників Інституту, на яких доцентка має вплив. Студентка повідомила, що є сиротою і таких грошей не має. Однак доцентка повідомила, що всі навчаються на рівних умовах, і нагадала, що дівчина мала академічний борг — не здану магістерську роботу, через що її точно не допустять до державного екзамену. Пропозицію вона озвучила у телефонній розмові і зазначила, що це необхідно для того, щоб отримати допуск до державних іспитів. Розуміючи, що такі дії є незаконними студентка звернулася до прокуратури із заявою, а отримавши заробітну плату, вона принесла 1000 грн та написала заяву про нібито благодійний внесок на ім’я директора інституту.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр