Інструментом для тіньового виведення земель державної власності є корупційні зловживання правом постійного користування земельною ділянкою підприємств, установ та організацій, що належать до державної та комунальної власності. Так, задля отримання неправомірної вигоди посадові особи підприємств, у розпорядженні яких знаходиться земельний актив, відмовляються від права постійного користування земельними ділянками. Для цього організація звертається до Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру з заявою про добровільну відмову від постійного користування певної площі земельних угідь. Надалі Держгеокадастр вилучає ділянку, яка у непоодиноких випадках має статус особливо цінної землі, та розподіляє землю у власність заздалегідь визначеним суб’єктам.
Недосконалість нормативного регулювання
Індивідуальна недоброчесність
Відсутність точних відомостей про землі, які перебувають на праві постійного користування підприємств, установ та організацій, що належать до державної та комунальної власності
Відсутність систем моніторингу та контролю за використанням земель
Порушення прав і свобод землекористувачів
Недоотримання коштів місцевими бюджетами
Втрата державного земельного активу, завдання збитків бюджету
Сповільнення економічного зростання
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)
Підкуп працівника підприємства, установи чи організації (ст. 354 ККУ)
Провести аудит земель, переданих у постійне користування підприємствам, установам та організаціям державної та комунальної власності, оцифрувати дані та внести відомості до порталу Національної інфраструктури геопросторових даних
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"