A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Фальсифікація результатів під час проведення конкурсу на вакантні посади ЗВО

Високий
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Зайняття більшості посад у закладах вищої освіти має відбуватись виключно через проведення конкурсного відбору або виборів (у випадку обрання керівника закладу освіти).  ЗУ “Про вищу освіту” передбачає, що: “Під час заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників — завідувачів (начальників) кафедр, професорів, доцентів, старших викладачів, викладачів укладенню трудового договору (контракту) передує конкурсний відбір, порядок проведення якого затверджується вченою радою закладу вищої освіти.” 

МОН надає рекомендаційні настанови у Наказі від 05.10.2015 №1005 "Про затвердження Рекомендацій щодо проведення конкурсного відбору при заміщенні вакантних посад науково-педагогічних працівників та укладання з ними трудових договорів (контрактів)". Тобто, порядок проведення конкурсу на такі посади визначається закладами вищої освіти самостійно, що є частиною принципу автономії ЗВО.

Окремо Закон “Про вищу освіту” визначає порядок обрання керівного складу закладу освіти (деканів факультетів, директорів інститутів). Обрання на такі посади здійснює вчена рада закладу освіти, а конкурсна комісія проводить перевірку поданих документів на відповідність кандидата вакантній посаді. До складу конкурсних комісій за такими посадами обов'язково мають входити представники студентів, їх частка мінімально має складати 15%. 

Попри те, що законодавство встановлює обов’язкову участь студентів у роботі конкурсних комісій на посади керівника закладу освіти та керівного складу, студенти досить часто не знають внутрішнього регламенту проведення таких конкурсів або ж безвідповідально ставляться до цих процесів.

Призначення керівника закладу вищої освіти відбувається за результатами виборів, які ЗВО організовує після оголошення конкурсу на посаду керівника Міністерством освіти та науки України. Цей процес регламентується Методичними рекомендаціями щодо особливостей 

виборчої системи та порядку обрання керівника закладу вищої освіти. Разом з тим, найбільша кількість скандалів під час формування керівного складу закладів освіти саме через порушення регламенту виборів на місцях та фальсифікацію їх результатів.

Ще однією особливістю є те, що у сфері вищої освіти працює велика кількість наукових династій, наукові кадри мають широке партнерство (співавторство, наукове консультування аспірантів, докторантів, виконання спільних проєктів), що є чинником впливу на роботу конкурсних комісій та виникнення ризику прийняття рішення в умовах конфлікту інтересів.

Протиправний вплив на результати конкурсних комісій можуть чинити також зовнішні стейкхолдери закладу вищої освіти (партнери, органи місцевого самоврядування, політичні партії).

Мінімальний громадський контроль під час роботи конкурсних комісій сприяє настанню одразу декількох корупційних ризиків: прийняття рішення членами конкурсних комісій в умовах конфлікту інтересів, зловживання впливом та службовим становищем, отримання/надання неправомірної вигоди представникам конкурсної комісії за порушення вимог регламенту проведення конкурсного відбору на користь окремих осіб.

 

 

Джерела ризику

Дискреційні повноваження конкурсних комісій на посади науково-педагогічних працівників.

Індивідуальна недоброчесність членів конкурсних комісій, які відповідають за регламент та прозорість проведення конкурсного відбору.

Мінімальний громадський контроль за роботою конкурсних комісій та непрозорий порядок проведення конкурсних процедур.

Велика кількість наукових династій та партнерств у академічному середовищі, що може спричинити непрямий вплив на роботу конкурсної комісії або ж сприяти виникненню порушень вимог недопущення конфлікту інтересів.

Відсутність внутрішніх політик ЗВО із виявлення та усунення конфлікту інтересів.

Стратегічні наслідки

Формування недоброчесного та низького кваліфікованого складу працівників закладів вищої освіти.

Формування у молодого покоління негативного ставлення до системи вищої освіти через недоброчесність, непрозорість та закритість під час проведення процедур конкурсного відбору, що демотивує молодь працювати у системі вищої освіти.

Зниження іміджу закладу вищої освіти та української вищої освіти в цілому через низьку якість науково-педагогічного складу ЗВО.

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (ст. 172-8 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні
Не застосовується
Процедурні

✔  Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників  закладу освіти з наданням роз'яснень вимог Закону  України "Про запобігання корупції" та порядку дій посадових осіб у випадку його настання. 

✔  Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу

✔  Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔  Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

✔  Антикорупційному уповноваженому надати функції візування / антикорупційної експертизи проєктів актів (наказів / розпоряджень) та здійснення контролю і координації підвідомчих закладу вищої освіти юридичних осіб.

✔  Публікувати на офіційному вебсайті закладу вимоги щодо відбору контрагентів для укладення договорів оренди майна, включаючи вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

✔  У випадку оренди майна для надання послуг, що стосуються усіх або більшості учасників освітнього процесу (харчування, поліграфічні послуги, дозвілля) — публікувати вимоги щодо якості надання таких послуг (ціна, доступ до послуг тощо).

✔  Публікувати на вебсайті закладу освіти річні плани закупівель та звіти щодо проведених закупівель і відповідному періоді (пів року або рік).

✔  Залучати антикорупційного уповноваженого до моніторингу плану закупівель за результатами завершення закупівельного періоду, що проводиться структурним підрозділом закладу освіти, який відповідає за дотримання законодавчих норм закупівельної діяльності.

✔  Автоматизувати дані про кількість та опис місць для поселення в гуртожитки та регулярно оновлювати такі дані (наприклад, по завершенню кожного сесійного періоду, випуску / набору магістрів на різні спеціальності).

✔  Розглянути можливість створення системи електронної черги на поселення в гуртожиток або аналогу такої системи, де студент(к)и зможуть реєструватися та бачити свій порядковий номер в черзі. Пільгові категорії студентів можуть перебувати у закритих списках, при цьому, інші зможуть бачити лише  загальну кількість заброньованих місць для пільгових категорій.

✔  Впроваджено порядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

✔  Розробити внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.

Індикатори виконання плану дій

Включено до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу.

Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

Відповідальний суб’єкт
Заклад освіти
Потреба у фінансових витратах
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
Реалізація цього ризику найбільш яскраво ілюструється під час виборів вищого керівництва закладів вищої освіти. Серед прикладів скандал під час виборів ректора новоствореного університету. Так, під час виборів ректора в одному із закладів вищої освіти, на виборчу комісію здійснювався тиск з боку політичних сил шляхом примусу до порушення процедури проведення виборів керівника закладу вищої освіти та фальсифікацію результатів голосування. Це сприяло тому, що на посаду обрали представника політичної партії, який мав ділові та дружні зв’язки з тимчасовим керівником ЗВО. Разом з тим, до складу Наглядової ради ЗВО увійшли у минулому представники політичних сил, які були фігурантами у справах Національного антикорупційного бюро України.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр