Стандарти й рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG), Закони України “Про освіту”, “Про вищу освіту” визнають право здобувачів освіти на справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання. Також встановлюють низку критеріїв, які сприяють чесному, прозорому та об’єктивному оцінюванню здобувачів освіти впродовж усього їхнього навчання.
Процес оцінювання знань студентів масштабний та охоплює значну кількість процесів і залучених осіб:
При цьому заклади вищої освіти мають широкі повноваження у регламентації організації процесу оцінювання.
Якщо університет не має сформованої антикорупційної культури та політик, контролю за процесом викладання та оцінювання, процедур оскарження та адекватного реагування на прояви корупції — сама по собі внутрішня регламентація процесу та впровадження технологій оцінювання не забезпечить відповідність такого оцінювання.
Широкі повноваження викладачів щодо методів оцінювання з одного боку та брак інструментів для валідації (контролю) оцінювання з іншого — сприяють можливим зловживанням під час освітнього процесу. При цьому, ініціаторами «обходу процедур» можуть бути як здобувачі освіти, так і науково-педагогічні співробітники, адміністрація закладу.
Практика вимагання / пропонування / надання неправомірної вигоди за успішне оцінювання різних видів студентських робіт є, на жаль, одним із найпоширеніших корупційних проявів у вищій освіті.
Корупційний ризик під час оцінювання знань здобувачів вищої освіти може проявлятися, щонайменше – у наступному:
Низький рівень або відсутність сформованої корпоративної та антикорупційної культури в закладі вищої освіти.
Відсутність електронної системи управління навчальним процесом та електронного журналу для обліку успішності студентів або відсутність контролю за цією системою.
Брак інформації про навчальний процес, зміст навчальних програм, критеріїв оцінювання на вебсайті чи інших навчальних платформах закладів вищої освіти.
Недостатня чіткість критеріїв оцінювання знань студентів або недотримання таких критеріїв.
Індивідуальна недоброчесність представників адміністрації закладу, науково-педагогічних працівників та / чи здобувачів освіти.
Відсутність формалізованої регулярної системи оцінювання якості викладання дисциплін (анонімні опитування студентів через інструменти google або в інший спосіб), зрозумілої процедури опрацювання результатів оцінювання та відповідного реагування на заявлені або виявлені корупційні та інші правопорушення.
Страх розголосу про корупційні прояви та брак відповідного реагування на корупційні чи пов’язані із корупцією дії співробітників та студентів закладу освіти. 8. Толерування корупції в освітньому процесі з боку різних груп учасників освітнього процесу (викладачів, адміністраторів, здобувачів освіти).
Порушення прав учасників освітнього процесу.
Зниження якості освіти та кваліфікації випускників закладів вищої освіти.
Формування у молоді та суспільства в цілому толерантного ставлення до корупції.
Формування негативного іміджу системи вищої освіти в Україні
Шахрайство (ст. 190 ККУ).
Підкуп працівника підприємства, установи чи організації (ст. 354 ККУ).
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Підкуп лужбової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми (ст. 368-3 ККУ).
Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).
Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).
Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.
За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).
✔ Оприлюднювати порядок ліквідації академічної заборгованості під час переведення/поновлення студентів із чітким визначенням процедури, строків, відповідальних осіб від університету.
✔ Враховувати в навантаження викладачів додаткову роботу зі студентами під час ліквідації академічної заборгованості.
✔ Своєчасно інформувати студентів про процедуру та можливості переведення на бюджетні місця, використовуючи різні канали поширення інформації.
✔ Посилити прозорість процедури переведення з контрактної форми навчання на державну. Наприклад, висвітлюючи в окремій вкладці на сайті закладу освіти необхідну інформацію: оголошення про конкурс, кількість вільних бюджетних місць, умови і терміни подачі документів; розміщення списків претендентів із зазначенням їх середнього та рейтингового балу.
✔ Запровадити електронні екзаменаційні відомості та автоматизовані системи обліку активності студентів для прозорого формування рейтингу.
✔ Передбачити обов’язковий розгляд кандидатур на переведення з контрактної форми навчання на державну на вчених радах факультетів/інститутів із залученням органів студентського самоврядування.
✔ Налагодити роботу вебсайту закладу освіти та забезпечити розміщення усієї необхідної інформації, що стосується навчального процесу (документів, робочих програм та силабусів, програм практики, методичних рекомендацій до написання та захисту курсових робіт, правил та порядку перескладання заліків чи іспитів, порядку апеляції за результатами екзаменаційної сесії).
✔ Де це можливо, запровадити технологічні рішення для проведення поточного та підсумкового контролю знань студента (наприклад, анонімне електронне тестування із випадковим набором запитань із персональною авторизацією студента в системі).
✔ Створити електронний репозитарій усіх наукових робіт студентів, який дасть змогу автоматизовано виявляти збіги нових робіт із роботами минулих років та попередить можливість повторного подання тих самих робіт “за хабар”.
✔ Планувати навчальні програми із залученням іноземців, особливо тих, хто не володіє на достатньому рівні українською мовою, таким чином, щоб це не створювало надмірного навантаження для викладачів і не породжувало нерівності в оцінюванні між студентами-іноземцями та українськими студентами.
✔ Враховувати в навантаження викладачів додаткову роботу зі студентами-іноземцями.
✔ Розглянути можливість прийняття проміжного та підсумкового контролю знань в іноземних студентів викладачами, які не проводили заняття в межах цієї дисципліни.
Відповідно до заходів мінімізації.