A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Внесення недостовірних відомостей до Централізованого банку даних з проблем інвалідності (ЦБІ)

Високий
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 27.10.2021 року
ОПИС РИЗИКУ:

Фонд здійснює розподіл коштів між підприємствами за вироблені ТЗР на підставі даних внесених до електронної системи Централізованого банку даних з проблем інвалідності (ЦБІ). Держателем ЦБІ є Мінсоцполітики, адміністратором - ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України».

Фонд виконує функції з організаційного та методологічного супроводження ЦБІ, проводить моніторинг повноти і якості внесеної інформації.

Проте на сьогодні Фонд не має можливості здійснювати автоматизоване узагальнення, оброблення, співставлення та аналізу відомостей, що унеможливлює ефективну  мінімізацію ймовірності маніпулювання показниками та внесення неправдивої інформації. За наявною у Фонду інформацією розробник програмного забезпечення ЦБІ проводить його доопрацювання та приведення у відповідність до вимог нормативно-правових актів, які регламентують порядок моніторингу з автоматизованими інструментами.

Працівники підприємств, використовуючи прогалини у системі внутрішнього контролю за внесенням даних до ЦБІ, можуть вносити недостовірні дані щодо кількості осіб, які забезпечені ТЗР, вартості ТЗР та інших показників з метою збільшення суми відшкодування за рахунок  бюджетних коштів. Також трапляються випадки внесення підприємствами недостовірної інформації про нібито підписані договори на забезпечення ТЗР, що унеможливлює вільний вибір особою підприємства.

Службові особи Фонду можуть бути у змові з представниками підприємств та умисно не використовувати наявні контрольні повноваження, а також не застосовувати санкції до підприємств.

Джерела ризику

індивідуальна недоброчесність посадових осіб Фонду та підприємств-виробників ТЗР

надання права Фонду передбачати у договорах на забезпечення ТЗР з їх післягарантійного ремонту умови щодо закриття попередньої оплати після закінчення бюджетного року

відсутність автоматизованого зіставлення та аналізу відомостей ЦБІ

відсутність ефективної системи внутрішнього контролю за внесенням даних до ЦБІ

Стратегічні наслідки

Привласнення бюджетних коштів

Втрата репутації Фондом та Мінсоцполітики

Спотворення системи забезпечення особи ТЗР

Корупційні наслідки

Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (ст. 191 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

✔ Ініціювати внесення змін до ст. 26 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» з метою виключення положення щодо встановлення кваліфікаційних вимог до підприємств-виробників ТЗР, які визначаються Мінсоцполітики. В умовах встановлення відповідності продукції вимогам Технічного регламенту, яка відповідає європейському законодавству, та ефективного ринкового нагляду з боку Держлікслужби  запровадження інших додаткових вимог буде недоцільним та таким, що лише може сприяти виникненню корупційних ризиків та надмірному регуляторному тиску на ринок;

✔ З метою удосконалення та дерегуляції нормативно-правової бази з виробництва і реалізації ТЗР, приведення її у відповідність до норм законів та нормативно-правових актів вищої юридичної сили:

- скасувати Наказ Мінсоцполітики від 09.08.2016 № 871 «Деякі питання придбання технічних та інших засобів реабілітації»;

- скасувати Наказ Мінсоцполітики від 06.08.2019 № 1208 «Про організацію забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації»;

✔ переглянути інші нормативно-правові акти, прийняті Урядом та Мінсоцполітики, які регулюють сферу забезпечення ТЗР, що вратили свою актуальність або були прийняті з порушенням вимог законів;

✔ переглянути наказ Мінсоцполітики від 20.01.2015 № 37 «Про затвердження Порядків визначення функціональних можливостей інваліда, дитини-інваліда, іншої особи» в частині застосування соціальних критеріїв, які створюють умови для дискреції.

✔ комплексно переглянути підходи до регулювання ринку ТЗР;

✔ усунути дублювання функцій Мінсоцполітики та Держлікслужби. Визначити Держлікслужби головним суб’єктом, відповідальним за здійснення ринкового нагляду, посилити інституційну спроможність органу, передбачивши належне фінансування для ефективного виконання функції регулятора ринку ТЗР;

✔ переглянути порядок встановлення граничних цін, граничних нормативів рентабельності на ТЗР, на які поширюється дія технічного регламенту щодо медичних виробів та відповідні повноваження Мінсоцполітики.

Процедурні

✔ Удосконалити контроль за діяльністю медико-соціальних експертних комісій з метою усунення можливості для призначення несумісних виробів (ТЗР) особам з інвалідністю; 

✔ встановити ефективний контроль за призначенням керівництва казенних протезно-ортопедичних підприємств; 

✔ не допускати управління казенними підприємствами без укладення контрактів з керівництвом; 

✔ посилити контроль за конфліктом інтересів у посадових осіб на різних етапах забезпечення ТЗР;

✔ налагодити поширення інформації про підприємства-постачальника серед осіб, які потребують забезпечення ТЗР, для усунення можливостей лобіювання інтересів окремих компаній посадовими особами органів соціального захисту населення (ОСЗН) при ознайомленні осіб з інвалідністю з переліком підприємств постачальників та «допомозі» у виборі конкретного підприємства;

✔ забезпечити обґрунтоване, контрольоване та прозоре авансування Фондом підприємств-постачальників ТЗР для забезпечення ефективного розпорядження бюджетними коштами та усунення можливостей для використання підприємствами передоплати у власних цілях;

✔ налагодити систему перевірки та моніторингу за внесенням даних до Централізованого банку даних з проблем інвалідності (ЦБІ).

Індикатори виконання плану дій

Відповідно до способів мінімізації

Відповідальний суб’єкт
Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
Міністерство охорони здоров’я України
Міністерство соціальної політики України
Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю
Потреба у фінансових витратах
Щодо окремих заходів
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
Суть справи:
Правоохоронні органи здійснюють досудове розслідування за матеріалами перевірок Рахунковою палатою процесу забезпечення осіб з інвалідністю ТЗР. За версією слідства, приватним підприємством, яке є виробником ТЗР, використовувалось у 2017 році ненормативне збільшення термінів попередньої оплати. У свою чергу, Мінсоцполітики надавало право Фонду передбачати у договорах на забезпечення ТЗР з їх післягарантійного ремонту умови щодо закриття попередньої оплати після закінчення бюджетного року, що створило передумови для порушення термінів її закриття і неефективного використання бюджетних коштів. За результатом перевірки Рахунковою палатою інформації, внесеної підприємством до ЦБІ, встановлено невідповідність заявленої суми попередньої оплати, а також дублювання прізвищ осіб з інвалідністю та виробів, їх кількості і вартості. Так, із 99 заявлених осіб у ЦБІ насправді за приватним підприємством обліковувалося лише 47 осіб. При цьому для однієї особи термін експлуатації протезно-ортопедичного виробу не закінчився, одну особу взагалі не знайдено в ЦБІ, замовлення однієї особи анульовано у зв'язку зі смертю, одній особі уже проведено ремонт ТЗР, 23 особам протезні вироби видано у попередні роки. Розподіл коштів Фондом для укладення договорів на забезпечення ТЗР у 2017 році базувався на даних ЦБІ, що містили внесені підприємствами недостовірні дані про попередні замовлення. Рахункова палата констатувала наявність проблеми відсутності виявлення недоліків і встановила порушення при розподілі коштів між підприємствами, що зумовлено прогалинами у системі внутрішнього контролю за внесенням даних до ЦБІ. Крім того, Фонд не використовув наявні контрольні повноваження щодо забезпечення ТЗР та практично не застосовув штрафних санкцій. Розслідування триває.
Дата рішення 11.09.2018
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Тегування:
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр