ЗУ «Про повну загальну середню освіту», Бюджетний кодекс України, ЗУ «Про освіту»
Залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів. Використати їх можна у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на видатки, визначені КМУ.
З метою привласнення коштів освітньої субвенції під час використання її залишків на закупівлі засновник може формувати залишки освітньої субвенції шляхом економії коштів на: заробітну плату та доплати працівникам закладів освіти; невиплаті відпрацьованих замін уроків в обмін на надання вчителям відгулів; комунальні послуги під час дистанційного навчання.
Найлегше привласнити кошти можна при проведенні процедур публічних закупівель з порушеннями, щоб вивести кошти на підконтрольних або пов’язаних осіб.
Також існує практика, коли засновник у змові з адміністрацією школи економлять на преміях та замінах протягом року, щоб в кінці року розподілити зекономлені кошти у вигляді премій лише між лояльними працівниками закладу освіти в обмін на неправомірну вигоду (відкат).
Відсутність розрахункових показників оптимального забезпечення навчальних закладів з розрахунку на учня, що не дає змоги визначити заклади із неадекватно низькими витратами субвенції протягом року.
Дискреційні повноваження органу управління освітою щодо освоєння бюджетних коштів.
Залежність оплати праці вчителя від призначених адміністрацією закладу годин знижує ймовірність, що вчителі будуть скаржитись.
Відсутність контролю з боку громадськості за освоєнням коштів.
Втрата довіри громади до органу
Особисті репутаційні втрати для керівництва громади
Втрата/недоотримання бюджетних коштів
Прийняття рішень всупереч інтересам
Притягнення до юридичної відповідальності посадових осіб органу за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень
Ініціювати перед МОН розроблення методичних рекомендаціїй щодо розрахунку мінімального рівня фінансування забезпечення функціонування загальноосвітніх навчальних закладів (спільно з ЦОВВ та ОДА).
Для ОМС та шкіл з фінансовою автономією:
під час бюджетного планування сформувати список потреб, які ОМС закриє у разі наявності залишків освітньої субвенції, який сформувати прозоро із залученням батьків і вчителів та розмістити на вебсайтах ОМС та відповідних шкіл.
Відповідно до заходів мінімізації