ЗУ «Про повну загальну середню освіту», Бюджетний кодекс України, ЗУ «Про освіту»
Утримання та розвиток, матеріально-технічне забезпечення шкіл фінансують ОМС через органи управління освітою. Однак посадові особи органу управління освітою можуть на власний розсуд визначати розмір та швидкість фінансування закладів освіти для здійснення поточних ремонтів. Закладам освіти, директори яких є “наближеними” особами, або за неправомірну вигоду фінансування може виділятися у більшому обсязі або швидше. Крім того, у воєнний та післявоєнний час громади проситимуть, щоб усі їхні школи були відновлені (відремонтовані) якомога швидше, проте реальна потреба у закладах може бути меншою.
Дискреційні повноваження працівників органів управління освітою у розподілі коштів на ремонти.
Відсутність затвердженої системи розподілу коштів на ремонти закладів освіти та критеріїв визначення пріоритетів у фінансуванні.
Відсутність громадського контролю за розподілом фінансування ремонтних робіт закладів освіти. Особливо, коли керівники закладів освіти та управлінь освіти є депутатами місцевої ради. Дружні, сімейні або партнерські зв’язки директора з посадовими особами органу управління освітою.
Втрата довіри громади до органу
Особисті репутаційні втрати для керівництва громади
Втрата/недоотримання бюджетних коштів
Прийняття рішень всупереч інтересам громади
Притягнення до юридичної відповідальності посадових осіб органу за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень
Для ОМС:
- Насамперед у спроможних громадах та обласних центрах забезпечити фінансову автономію закладів освіти (ліквідувати територіальні відділи освіти), щоб керівники за умови прозорого розподілу коштів між школами самостійно приймали рішення про пріоритетність ремонтів.
- Розробка, за участі учасників освітнього процесу, стратегії розвитку закладів освіти на рівні громади з чітким алгоритмом розподілу фінансування між школами на ремонти.
- Розробка Порядку розподілу коштів на ремонти закладів освіти з чіткими критеріями пріоритетності фінансування та план проведення ремонтних робіт.
- Публікація стратегії, критеріїв розподілу та планів фінансування на вебсайті громади (з урахуванням обмежень воєнного часу).
- Налагодження системи збору актуальних даних про стан матеріально-технічної бази закладів освіти шляхом проведення повного аудиту матеріально-технічного стану закладів освіти.
- Запровадження обов'язкового проходження публічного громадського обговорення проектів рішень про виділення коштів на ремонт.
Забезпечено фінансову автономію закладів та умови прозорого розподілу коштів між школами самостійно приймали рішення про пріоритетність ремонтів
В громаді розробленостратегію розвитку закладів освіти на рівні громади з чітким алгоритмом розподілу фінансування між школами на ремонти
Органом розроблено порядок розподілу коштів на ремонти закладів освіти з чіткими критеріями пріоритетності фінансування та план проведення ремонтних робіт (документ публічний та доступний громадськості)
Впроваджено систему збору актуальних даних про стан матеріально-технічної бази закладів освіти шляхом проведення повного аудиту матеріально-технічного стану закладів освіти
Запроваджено системну роботру з організації громадського обговорення проектів рішень про виділення коштів на ремонт