A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Підроблення рішень органів місцевого самоврядування про відведення земельної ділянки

Середній
рівень ризику
Підзвітність власника: Органи місцевого самоврядування
Сфера публічного управління: Земельні відносини
Чого стосується: Безоплатна приватизація
Нормативна база:

Земельний кодекс України

Дата перегляду ризику: 15.06.2021 року
ОПИС РИЗИКУ:

Закритість та непрозорість відведення земельних ділянок державної та комунальної власності за процедурою безоплатної приватизації є одним із основних джерел виникнення корупційних практик. Так, судова практика свідчить про поширені випадки зловживання владою або службовим становищем у невеликих територіальних громадах та підроблення рішень органів місцевого самоврядування під час прийняття рішення про затвердження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність. Мінімальна цифровізація процедури прийняття рішень у невеликих територіальних громадах унеможливлює належний громадський контроль, а також створює необмежені можливості для корупційних маніпуляцій при процедурі безоплатної приватизації. Зокрема, у непоодиноких випадках, рішення про відведення земельних активів комунальної власності навіть не вноситься у порядок денний та не ставиться на голосування місцевої ради, та попри це, у протоколі засідання з’являється інформація про успішне погодження відведення земельної ділянки. За відсутності ефективного контролю за об’єктивністю та законністю процедури ухвалення рішень місцевими радами посадова особа має можливість вивести земельні активи навіть одноосібно

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Індивідуальна недоброчесність посадових осіб органів місцевого самоврядування

Непрозорість, закритість процедур прийняття рішення

Відсутність реєстру земель, які були виведені з державної та комунальної власності через процедуру безоплатної приватизації

Стратегічні наслідки

Втрата державного земельного актив

Гальмування темпів економічного зростання країни

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Зниження ефективності державного управління

Корупційні наслідки

Службове підроблення (ст. 366 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

Розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які трансформують процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищених верств населення

Процедурні
  1. Оцифрувати й оприлюднити інформацію про отримані безоплатно земельні ділянки та суб’єктів приватизації, об’єднавши дані на одному вебресурсі, доступному в онлайн режимі
  2. Провести й оприлюднити комплексний аналіз втрат земельних активів, враховуючи їх реальну вартість та справжніх вигодонабувачів
  3. До прийняття зазначених змін органам місцевого самоврядування організувати комісії з земельних питань, створення яких передбачено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». До робочих груп при комісії залучати громадськість і експертів у сфері земельних відносин, які будуть допомагати в розробці висновків і рекомендацій із земельних питань для забезпечення прозорості розпорядження комунальними землями
  4. Забезпечити прозорість та відкритість кожного рішення щодо відведення земельних ділянок комунальної власності у приватну шляхом публікування проєктів рішень та остаточних рішень на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування
Індикатори виконання плану дій
Відповідно до способів мінімізації
Відповідальний суб’єкт
Верховна Рада України
Потреба у фінансових витратах
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
Суть справи:
У листопаді 2014-го року у порядок денний сільської ради на Черкащині було включено питання про погодження документації на земельні ділянки 12-ти особам загальною площею 18 гектарів. Але депутати за нього не голосували. Попри це, секретар сільради склала протокол засідання, де вказала неправдиві відомості, що 13 депутатів проголосували позитивно за вищевказане рішення. Вже у травні наступного року секретар знову підробила рішення, що нібито місцева рада підтримала відведення цих ділянок. На суді депутати повідомили, що вони не голосували за жодне з цих рішень. Обвинувальний вирок був винесений тільки у 2017-ому році.
Дата рішення 20.06.2017
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
Маньківським відділом Уманської місцевої прокуратури підтримувалося державне обвинувачення у кримінальному провадженні за обвинуваченням колишнього секретаря Іваньківської сільської ради Маньківського району у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України (зловживання службовим становищем, тобто умисне, з корисливих мотивів, в інтересах третіх осіб, використання службовою особою влади чи службового становища та службове підроблення, тобто внесення службовою особою до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, що спричинило тяжкі наслідки). Жінка обвинувачувалася в тому, що працюючи на посаді секретаря сільської ради, зловживаючи службовим становищем, сприяла громадянам в незаконному отриманні в приватну власність земельних ділянок загальною площею 18 га, вартістю 338 тисяч гривень.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Тегування:
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр
65534-65534