Закритість та непрозорість відведення земельних ділянок державної та комунальної власності за процедурою безоплатної приватизації є одним із основних джерел виникнення корупційних практик. Так, судова практика свідчить про поширені випадки зловживання владою або службовим становищем у невеликих територіальних громадах та підроблення рішень органів місцевого самоврядування під час прийняття рішення про затвердження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність. Мінімальна цифровізація процедури прийняття рішень у невеликих територіальних громадах унеможливлює належний громадський контроль, а також створює необмежені можливості для корупційних маніпуляцій при процедурі безоплатної приватизації. Зокрема, у непоодиноких випадках, рішення про відведення земельних активів комунальної власності навіть не вноситься у порядок денний та не ставиться на голосування місцевої ради, та попри це, у протоколі засідання з’являється інформація про успішне погодження відведення земельної ділянки. За відсутності ефективного контролю за об’єктивністю та законністю процедури ухвалення рішень місцевими радами посадова особа має можливість вивести земельні активи навіть одноосібно
Недосконалість нормативного регулювання
Індивідуальна недоброчесність посадових осіб органів місцевого самоврядування
Непрозорість, закритість процедур прийняття рішення
Відсутність реєстру земель, які були виведені з державної та комунальної власності через процедуру безоплатної приватизації
Втрата державного земельного актив
Гальмування темпів економічного зростання країни
Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування
Зниження ефективності державного управління
Службове підроблення (ст. 366 ККУ)
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)
Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)
Розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які трансформують процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищених верств населення