До 24.02.2022 відповідно до Закону України «Про гуманітарну допомогу» на обласні державні адміністрації була покладена функція прийняття рішень щодо визнання товарів гуманітарною допомогою для здійснення митного оформлення таких товарів та допуску на митну територію України. У зв’язку з поступовою зміною законодавства з питань гуманітарної допомоги, яке триває з 24.02.2022, зокрема прийняттям та переглядом постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», повноваження військових адміністрацій з цього питання не реалізовуються і адміністрації де-юре втратили вплив на процеси ввезення гуманітарної допомоги для цивільного населення в Україну.
Водночас попит на «підтвердження» з боку обласних військових адміністрацій, і в умовах воєнного стану – інших державних органів, які отримують гуманітарну допомогу, зберігається. Обласні адміністрації, інші державні органи продовжують практику видачі донорам, неурядовим організаціям та волонтерам листів з підтвердженням того, що отримувачем гуманітарної допомоги є відповідний орган, та з проханням сприяти як митному оформленню вантажів, так і їх подальшій логістиці територією України. При цьому існує ризик того, що контроль за надходженням гуманітарної допомоги до військової адміністрації, іншого державного органу здійснюватися не буде, що відкриває можливості для неправомірного використання гуманітарної допомоги або ввезення під виглядом гуманітарної допомоги товарів комерційного призначення. Крім того, такі листи-підтвердження можуть надаватися в обмін на неправомірну вигоду.
В умовах дії воєнного стану належний облік листів, які видають військові адміністрації, інші державні органи, може не здійснюватися.
Немає вимог до змісту листів військових адміністрацій, інших державних органів – він може бути узагальнений, і не деталізований опис та обсяг гуманітарних вантажів, які замовлені та очікуються.
Немає ефективного контролю за цим аспектом діяльності військових адміністрацій, державних органів. Не визначені повноваження органів, які повинні здійснювати аналіз статистичних даних щодо товарів гуманітарної допомоги, які надійшли на митну
територію України для отримувачів військових адміністрацій, інших отримувачів, та товарів, фактично отриманих та врахованих в обліку адміністрацій, інших отримувачів.
Ускладнена логістика гуманітарних вантажів в умовах воєнного стану, відхилення процедур митного оформлення гуманітарних вантажів від нормативно визначених, значний вплив людського фактору на успішність логістики гуманітарних вантажів на усьому шляху транспортування.
Зниження рівня довіри до діяльності державних органів та військових адміністрацій
Незаконне ввезення (під виглядом гуманітарної допомоги) на територію України товарів комерційного призначення або товари, обіг яких обмежено.
Ухилення від сплати митних платежів.
Незаконна реалізація (продаж) гуманітарної допомоги
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).
Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).
Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.
За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).
Встановити єдині вимоги до змісту листів, виданих донорам/волонтерам, про підтвердження того, що отримувачем гуманітарної допомоги є військова адміністрація або інший державний орган
Запровадити облік листів, які видають військові адміністрації, інші державні органи.
Порушити перед правоохоронними органами питання створення каналу повідомлення про факти незаконного використання гуманітарної допомоги, вчинення інших правопорушень, пов’язаних із забезпеченням гуманітарною допомогою.
Відповідно до способів мінімізації