A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Зловживання повноваженнями членами Державних кваліфікаційних комісій

Високий
рівень ризику
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Державні кваліфікаційні комісії (далі – ДКК) – це комісії, які діють відповідно до ст. 51 Кодексу торговельного мореплавства України у порядку, визначеному Мінінфраструктури. Їх ключовою метою є підтвердження компетентності моряків для подальшої видачі їм сертифікатів компетентності. Вимоги утворення та особливості діяльності ДКК регламентуються Порядком роботи Державних кваліфікаційних комісій (далі – Порядок).

Раніше ДКК відводилася важлива роль у процесі підтвердження компетентності моряків, адже на їхньому засіданні проводився переважно усний іспит на визначення навичок та знань моряків. Подібна процедура характеризувалась корупційними практиками, через дискреційні повноваження членів ДКК, які могли за неправомірну вигоду затвердити необхідний для моряка результат. Спостерігалося і багато скарг щодо упередженого оцінювання моряків та необґрунтованих відмов у підтвердженні компетентності. Восени 2021 року було прийнято рішення підтверджувати компетенції моряків за допомогою незалежного електронного тестування. Проте самі ДКК залишились і саме вони підтверджують компетентності моряків Протоколами зі своїх засідань.

Наразі доцільність існування ДКК є сумнівною, бо єдиною їхньою функцією залишилось бути спостерігачами при електронному тестуванні та збиратися на засідання, де її членам необхідно затвердити результати тестування чи наявність стажу моряка своїм протоколом та висновком. Бути екзаменаторами на тестуваннях можуть і працівники сервісних центрів, де вони відбуваються. Затвердження результатів тестів, які вже згенеровані комп’ютером, є додатковим бюрократичним елементом в процесі дипломування моряків. Згідно з Кодексом торговельного мореплавства рішення з підтвердження стажу мають виносити працівники Адміністрації судноплавства, тож ДКК лише їх фіксує своїм висновком.

При цьому без висновку ДКК моряки не можуть отримати свого диплому, що свідчить про зайву ланку погодження при дипломуванні моряків. Додаткові корупційні ризики несе недосконалість Порядку роботи Державних кваліфікаційних комісій, згідно з яким їхні члени фактично працюють на громадських засадах і не несуть чіткої відповідальності за свої рішення, навіть якщо вони є неправомірними.

Джерела ризику

Відсутність доцільності існування кваліфікаційних комісій.

Бюрократизація процедури тестування.

Стратегічні наслідки

Затягування процесу дипломування моряків.

Спотворення системи підготовки та сертифікації.

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

✔  Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:

- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;

- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;

- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.

✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від  29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.

Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:

- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;

- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.

✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.

Індикатори виконання плану дій

Відповідно до заходів мінімізації.

Відповідальний суб’єкт
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України
Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків
ДП «Моррічсервіс»
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр