A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Повернутись до каталогу

Незаконне виведення особливо цінних земель через механізм отримання ділянки для обслуговування будинку

Високий
рівень ризику
Підзвітність власника: Органи місцевого самоврядування
Сфера публічного управління: Земельні відносини
Чого стосується: Розпорядження землями
Нормативна база:

Земельний кодекс України

Дата перегляду ризику: 15.06.2021 року
ОПИС РИЗИКУ:

Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для обслуговування житлового будинку. Також положення чинного земельного законодавства передбачають перехід права власності на земельну ділянку або її частину до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що розміщені на цій ділянці. Механізм часто використовується для реалізації корупційних схем для виведення особливо цінних земель, а також земель у зоні особливого режиму регулювання забудови історичних центрів міст. У непоодиноких випадках це здійснюється шляхом підроблення документів, які начебто підтверджують, що окрема юридична або фізична особа протягом тривалого часу користується будівлями, побудованими ще за радянських часів. Найчастіше це старі бази відпочинку, санаторії, спортивні бази або оздоровчі комплекси.

Згодом ця особа набуває право власності на відповідний будинок, споруду на підставі набувальної давності. Проте цінністю є не стара радянська нерухомість, а земельна ділянка, яка підпадає під категорію особливо цінних земель, і залежно від місця розташування може коштувати сотні тисяч доларів США. З метою особистого збагачення посадові особи органів влади сприяють виведенню таких земельних ділянок у приватну власність.

Джерела ризику

Індивідуальна недоброчесність посадових осіб органів місцевого самоврядування

Відсутність повного реєстру земель державної та комунальної власності, які підпадають під категорію особливо цінних земель

Стратегічні наслідки

Привласнення, розтрати або заволодіння цінними землями, звернення майна на користь інших осіб

Порушення особливого режиму регулювання забудови історичних центрів міст

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Зниження ефективності державного управління у сфері земельних ресурсів

Порушення конкурентних механізмів ринку

Корупційні наслідки

Службове підроблення (cт. 366 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні
Не застосовується
Процедурні
  1. Оцифрувати і оприлюднити інформацію про всі землі державної та комунальної власності, які належать до категорії особливо цінних земель, об’єднавши всі дані на одному вебресурсі, доступному в онлайн-режимі
  2. Повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування. Платформа має забезпечити належний обмін даними між державними реєстрами: Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань тощо
  3. Перевести в електронний формат реєстрацію земельних ділянок
Індикатори виконання плану дій
Відповідно до способів мінімізації
Відповідальний суб’єкт
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
Суть справи:
За версією слідства, група фізичних осіб вчинила дії, спрямовані на незаконне заволодіння земельною ділянкою площею 0,0670 га, яка перебувала у комунальній власності територіальної громади міста Дніпра. Зокрема, незаконно, без достатніх правових підстав та всупереч установленому законом порядку, перереєстровано зі зміною статусу об`єкта нерухомості з будинку громадської забудови на індивідуальний житловий будинок з метою створення видимості юридичних підстав для приватизації земельної ділянки під цим будинком. Так, об`єкт нерухомості було виведено з комунальної власності територіальної громади м. Дніпро та зареєстровано право приватної власності за фізичною особою на одноквартирний житловий будинок Надалі підозрювані здійснили незаконну приватизацію земельної ділянки під вказаним будинком для подальшого створення нового об’єкту нерухомості. Водночас було знищено житловий будинок, який перебував у комунальній власності та належав до об`єктів, які мають історикокультурну цінність. Так, за матеріалами генерального плану розвитку міста будівля була розміщена в межах історичного ареалу, в зоні регулювання забудови історичного центру міста. У змові з посадовими особами органів місцевого самоврядування підозрювані отримали завідомо підроблені документи, які давали змогу приватизувати земельну ділянку. Розгляд справи триває.
Дата рішення 21.09.2020
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
Шевченківська окружна прокуратура у судовому порядку повернула у власність столичної громади земельну ділянку, розташовану в межах пам’ятки національного значення «Городище і могильник ІХ-ХІІІ ст. на Лисій горі (Юрковиця)». Встановлено, що громадянин з метою самовільного заняття земельної ділянки по вул. О. Шмідта, що розташована в межах пам’ятки національного значення – «Городище і могильник ІХ-ХІІІ ст. на Лисій горі (Юрковиця)» та внесена до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, використав підроблене рішення одного з районних судів м. Києва, та у подальшому із залученням підставних осіб зареєстрував право власності на будинок, начебто розташований на цій ділянці.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Тегування:
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр
65534-65534