Вплив зацікавлених осіб на проведення земельних торгів для перемоги заздалегідь узгодженого учасника

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Наразі процедура продажу прав на земельні ділянки на конкурентних засадах, зокрема порядок проведення торгів, а також встановлення та оприлюднення їх результатів регламентовано главою 21 Земельного кодексу України. Згідно з цим порядком земельні ділянки передаються у власність, оренду, емфітевзис шляхом проведення земельних аукціонів. Такі аукціони наразі мають вигляд застарілих торгів, не передбачають застосування електронних систем, вимагають участі ліцитатора (ведучого аукціону), особистої присутності учасників та інших умов та створюють інструменти для корупційних зловживань.

Посадова особа за умови отримання неправомірної вигоди може майже безперешкодно впливати на хід та результати аукціону та забезпечити перемогу напередодні узгодженого учасника. Відсутність обов’язку публікувати інформацію про хід та учасників аукціону не забезпечує можливостей для ефективного громадського нагляду, що унеможливлює контроль за процедурою проведення торгів та реагування на допущені порушення.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання  

Ііндивідуальна недоброчесність

Застаріла процедура проведення торгів

Стратегічні наслідки

Недоотримання коштів місцевими бюджетами

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Погіршення інвестиційного клімату

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

Внести зміни до Земельного кодексу України, оновити процедуру проведення земельних торгів. Всі етапи земельних аукціонів перевести в електронну торгову систему

Правила підготовки та порядку проведення земельних торгів мають унеможливити розголошення відомостей про учасників аукціону до завершення торгів

Електронні торги мають проводитись в режимі реального часу, з безкоштовним доступом до ознайомлення з їх перебігом та результатами, копіювання та роздрукування інформації із системи, а також зберігання всієї інформації, розміщеної на електронному майданчику

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
Верховна Рада України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
До заступника начальника відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Ковельської міської ради звернувся з усною заявою директор приватного підприємства щодо отримання ним земельної ділянки під комерційне використання для розміщення мийки в місті Ковель. Посадова особа повідомила, що в наявності є вільні земельні ділянки, які можна отримати у власність через аукціон, та попрохав у підприємця 7000 дол. США. За цю неправомірну вигоду посадовець пообіцяв, що посприяє шляхом використання свого авторитету, керівної посади, та маючи можливість вплинути на прийняття рішення щодо визначення його переможцем та можливості придбання в Ковельської міської ради земельної ділянки, площею 0,24 га. Надалі, під час чергової зустрічі, перебуваючи у своєму автомобілі, маючи на меті незаконне особисте збагачення, заступник начальника відділу земельних ресурсів, отримав завдаток у розмірі 100 дол. США, за вчинення впливу на членів конкурсної комісії з визначення виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель, виконавців земельних торгів. Посадовця визнали винним у вчиненні кримінального правопорушення та призначили покарання у виді штрафу в розмірі 17000 грн з позбавленням права обіймати посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах державної влади та органах місцевого самоврядування строком на 2 (два) роки.
Дата рішення 30.03.2017 Справа № 159/939/16-к
За даними слідства, голова територіальної громади разом з заступником одержали від двох представників місцевих комерційних структур неправомірну вигоду за сприяння у розв’язанні питання щодо виділення земельних ділянок загальною площею 12 га та підписання договорів їх оренди під будівництво та обслуговування багатоквартирних житлових будинків. Гарантована перемога в аукціоні із продажу права оренди вказаних ділянок та сприяння у зменшенні їх оціночної вартості у понад 10 разів коштувала двом підприємцям 700 тис гривень та 25 тис доларів США відповідно.
Основні загрози, які можуть стати на заваді реалізації ідеї, закладеної в е-торги їх ініціаторами: залучити якомога більшу кількість учасників та зробити аукціонний продаж земель абсолютно прозорим.
Тегування: