Земельний кодекс України, Закони України «Про охорону земель», «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про землеустрій»
Відповідно до положень Земельного кодексу України для того, аби розпочати будівництво нового об’єкта на земельній ділянці землевласник або землекористувач повинен зняти й перенести родючий шар ґрунту у спеціально визначене місце. З цією метою громадянин має отримати спеціальний дозвіл від Держгеокадастру та розробити окремий робочий проєкт землеустрою, зібравши при цьому велику кількість документів. Це використовується недоброчесними посадовцями Держгеокадастру для отримання неправомірної вигоди за видачу спеціальних дозволів, що обумовлене можливістю затягувати строки та відхиляти заяву без вагомих на те причин.
Сприяє поширенню корупційних практик також суперечність у законодавчих нормах, адже Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» містить вичерпний перелік документів для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, який не передбачає дозволу на перенесення ґрунту. Колізія дозволяє забудовнику ігнорувати дотримання будь-яких вимог при перенесенні ґрунтів. Крім того, в Україні відсутній перелік ділянок, де був перенесений родючий шар ґрунту, а також обсяги знятого родючого шару, що додатково створює ризик продажу ґрунту на тіньовому ринку
Недосконалість нормативного регулювання
Суперечність законодавчих норм між Земельним кодексом України та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»
Індивідуальна недоброчесність
Відсутність ефективних механізмів реагування на порушення
Порушення правил екологічної безпеки, екологічне забруднення територій та водних ресурсів
Зниження родючості ґрунту
Зниження ефективності управління у сфері земельних відносин
Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування
Погіршення інвестиційного клімату
Службове підроблення (ст. 366 ККУ)
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)
Зловживання владою або службовим становищем з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди (ст. 364 ККУ)
Розробити спрощену, електронну та повністю прозору процедуру зняття та перенесення родючого шару ґрунту, яка буде мати геопросторову прив’язку до земельної ділянки, з якої знятий шар ґрунту. Звітність про використання знятого родючого шару ґрунту із прив’язкою до сформованих земельних ділянок має бути у публічному доступі
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
|
Верховна Рада України
|
НЕ ПОТРЕБУЄ
|