A-
A
A+
A
A
Standart version
Go back to the catalogue

Зловживання при поселенні студентів та співробітників у гуртожитки

Високий
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Діяльність студентських гуртожитків регулюється нормами Закону України “Про вищу освіту”, Житлового кодексу та документами внутрішнього регламенту закладу вищої освіти. Право на проживання у гуртожитку мають всі студенти закладу вищої освіти. Для поселення в гуртожиток необхідно подати заяву керівництву закладу, яке і приймає рішення щодо виділення кімнати в гуртожитку. Крім того, право першочергового поселення мають студенти пільгових категорій.

За нормативними документами, плата за гуртожиток не має перевищувати 40% від мінімальної стипендії, крім сплати за комунальні послуги, додаткових платежів зі здобувача вищої освіти не можуть стягувати. 

Разом з тим, представники адміністрації ЗВО або студентських містечок можуть зловживати своїми повноваженнями та вимагати від здобувачів освітніх послуг неправомірну вигоду за: поселення в гуртожиток або виділення більш комфортної кімнати. 

Умовою поселення також може стати вимога відремонтувати кімнату або докупити в неї меблі або техніку, які здобувач вищої освіти, після завершення навчання, має залишити у гуртожитку.

Порушення регламенту поселення до гуртожитків може також проявлятись в тому, що списки на поселення не формуються прозоро. Саме так відкривається можливість для зловживань та надання розпоряджень від адміністрації або ж впливових партнерів ЗВО у першочерговому поселенні в гуртожитки близьких або пов'язаних зі співробітниками університету особам.

Джерела ризику

Відсутність у більшості ЗВО автоматизованої системи запису на поселення в гуртожиток, яка б містила актуальні дані про кількість доступних місць, характеристики кімнат, їх вартість.

Відсутність системи критеріїв розподілу місць в гуртожитках серед студентів, які бажають поселитися у них (зокрема, визначення черговості поселення студентів пільгових категорій, а також розподіл місць серед студентів не пільгових категорій).

Поширена практика примушування проводити ремонт житлових приміщень гуртожитків за кошти їх мешканців — як умови надання місця для поселення у гуртожитку

Стратегічні наслідки

Додаткове фінансове навантаження на студентів та їх батьків.

Порушення прав студентів через надання непаритетних можливостей у здобутті професійної освіти.

Зниження репутації закладу вищої освіти на ринку освітніх послуг, серед здобувачів вищої освіти та потенційних абітурієнтів.

Порушення прав учасників освітнього процесу.

Корупційні наслідки

Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (ст. 191 ККУ).

Підкуп працівника підприємства, установи чи організації (ст. 354 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (ст. 172-8 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні
Не застосовується
Процедурні

✔  Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників  закладу освіти з наданням роз'яснень вимог Закону  України "Про запобігання корупції" та порядку дій посадових осіб у випадку його настання. 

✔  Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу

✔  Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔  Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

✔  Антикорупційному уповноваженому надати функції візування / антикорупційної експертизи проєктів актів (наказів / розпоряджень) та здійснення контролю і координації підвідомчих закладу вищої освіти юридичних осіб.

✔  Публікувати на офіційному вебсайті закладу вимоги щодо відбору контрагентів для укладення договорів оренди майна, включаючи вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

✔  У випадку оренди майна для надання послуг, що стосуються усіх або більшості учасників освітнього процесу (харчування, поліграфічні послуги, дозвілля) — публікувати вимоги щодо якості надання таких послуг (ціна, доступ до послуг тощо).

✔  Публікувати на вебсайті закладу освіти річні плани закупівель та звіти щодо проведених закупівель і відповідному періоді (пів року або рік).

✔  Залучати антикорупційного уповноваженого до моніторингу плану закупівель за результатами завершення закупівельного періоду, що проводиться структурним підрозділом закладу освіти, який відповідає за дотримання законодавчих норм закупівельної діяльності.

✔  Автоматизувати дані про кількість та опис місць для поселення в гуртожитки та регулярно оновлювати такі дані (наприклад, по завершенню кожного сесійного періоду, випуску / набору магістрів на різні спеціальності).

✔  Розглянути можливість створення системи електронної черги на поселення в гуртожиток або аналогу такої системи, де студент(к)и зможуть реєструватися та бачити свій порядковий номер в черзі. Пільгові категорії студентів можуть перебувати у закритих списках, при цьому, інші зможуть бачити лише  загальну кількість заброньованих місць для пільгових категорій.

✔  Впроваджено порядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

✔  Розробити внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.

Індикатори виконання плану дій

Автоматизовано дані про кількість та опис місць для поселення в гуртожитки та регулярно оновлювати такі дані (наприклад, по завершенню кожного сесійного періоду, випуску / набору магістрів на різні спеціальності).

Розглянути можливість створення системи електронної черги на поселення в гуртожиток або аналогу такої системи, де студент(к)и зможуть реєструватися та бачити свій порядковий номер в черзі.

Пільгові категорії студентів можуть перебувати у закритих списках, при цьому, інші зможуть бачити лише загальну кількість заброньованих місць для пільгових категорій.

Відповідальний суб’єкт
Заклад освіти
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
Правоохоронці затримали службову особу одного з коледжів Хмельницької області під час отримання хабаря в сумі 5000 гривень за вирішення питання поселення до гуртожитку. В одній із публікацій студенти зазначили, що: «на першокурсників можуть очікувати перші проблеми, починаючи від хабарництва за поселення і завершуючи ремонтом приміщення за власні кошти».
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Contact-center
+38 (044) 200-06-94
working hours: 9:00 - 18:00
Contact-center
Contact-center