A-
A
A+
A
A
Standart version
Go back to the catalogue

Зловживання службовим становищем у формі сексуальних домагань з боку викладачів чи адміністрації університету за позитивні оцінки чи протекторат («сексторція»)

Високий
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Чого стосується: Освітній процес
Дата перегляду ризику: 08.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Корупція у системі вищої освіти може проявлятися у різноманітних діях. Більшість з них «класичні» — вимагання коштів чи подарунків (неправомірної вигоди) за очікувані результати навчання (позитивне оцінювання, оформлення відповідних документів, сприяння у написанні робіт чи їх допуску до захисту тощо).

Однак, неправомірна вигода не обмежується матеріальними благами. За визначенням Закону України «Про запобігання корупції» неправомірна вигода — грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.

В останні роки дедалі частіше можна почути про проблему сексуальних домагань з боку викладачів до здобувачів освіти або підлеглих, переважно студенток та викладачок. Такі домагання можуть проявлятися у цілому спектрі дій — від відвертих компліментів про зовнішність (окремі частини тіла), «випадкових» доторків, до відвертого схиляння до сексуальних стосунків або задоволення сексуальних потреб в присутності інших осіб (студенток, викладачок).

Так, керівники можуть застосовувати сексуальні домагання до викладачів як умову продовження контракту або ж надання інших привілеїв (забезпечення житлом, преміювання, протекторат тощо). Те ж саме може стосуватися й здобувачів освіти, лише замість продовження контракту йтиметься про позитивне оцінювання в межах предмету або загалом у навчальному процесі (залежно від того, хто саме такі сексуальні домагання застосовує).

Щодо здобувачів/здобувачок вищої освіти такий корупційний ризик може проявлятися у формі натякання чи вимагання сексуальних послуг з боку викладачів чи адміністрації університету, як умови вступу або в обмін на позитивне оцінювання результатів навчання студенток/-ів або надання інших привілеїв у навчанні. 

Щодо науково-педагогічних співробітників — у формі сексуальних домагань, натякання чи вимагання сексуальних послуг адміністрації університету в обмін на прихильне ставлення, позитивне оцінювання результатів роботи науково-педагогічних співробітників або надання інших привілеїв у роботі. Адміністрація закладу швидше звільнить викладача за формальне невиконання умов контракту або ж просто його не продовжить, ніж визнає, що таке звільнення пов’язане із фактами сексуальних домагань з боку такого викладача. Замовчування проявів сексуальних домагань в навчальному процесі призводить до того, що адміністрація або викладачі можуть використовувати своє становище та зловживати повноваженнями і надалі.

При цьому, як викладачі (викладачки) стосовно своїх керівників, так і студент(к)и стосовно викладачів, перебувають у фактично нерівних відносинах і є, так званою, «вразливою (слабшою) стороною». Якщо жертва сексуальних домагань намагатиметься заперечувати чи погрожуватиме повідомити про ці випадки у відповідні органи, це може спричинити різко негативне ставлення; обернутися звільненням з роботи / виключенням з числа студентів або ж створенням таких умов, коли людина сама вирішить піти.

Таким чином, сексуальні відносини стають неправомірною вигодою. Для цього почали вживати спеціальний термін «сексторція» (sextortion) – «форма корупції, в якій секс є валютою хабаря».

Джерела ризику

Недосконалість (або відсутність) внутрішніх процедур із дотримання етики, недискримінації, протидії корупції в закладі вищої освіти та ефективного реагування на прояви сексуальних домагань з боку науково-педагогічних співробітників чи адміністрації університету.

Відносини підпорядкування.

Віктимізація жертв сексуальних домагань.

Страх розголосу через побоювання настання негативних наслідків, втрату як особистої, так і корпоративної репутації, які призводять до замовчування подібних випадків або підміни їх кваліфікації.

Впевненість у безкарності за вчинення сексуальних домагань.

Стратегічні наслідки

Порушення прав людини та приниження людської гідності.

Порушення прав учасників освітнього процесу.

Спричинення та посилення психологічних травм у жертв сексуального насилля.

Руйнування освітньої та корпоративної культури у закладі вищої освіти.

Зниження якості освіти та кваліфікації випускників закладів вищої освіти.

Посилення толерантного ставлення до корупції та явища сексуального насилля.

Корупційні наслідки

Примушування до вступу у статевий зв’язок (ст. 154 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні
Не застосовується
Процедурні

✔ Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників закладу освіти з наданням роз’яснень вимог Закону України «Про запобігання корупції» та порядку дій посадових осіб у випадку його настання.

✔ Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу.

✔ Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔ Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

Індикатори виконання плану дій

Сформовано та впроваджено політики недопущення сексуальних домагань в закладах освіти. Забезпечено механізми реагування на повідомлення про такі факти.

Відповідальний суб’єкт
Заклад освіти
Потреба у фінансових витратах
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
У медіа є чимало матеріалів про випадки сексуальних домагань в закладах вищої освіти. Проте, найчастіше такі справи завершуються, у кращому випадку, — звільненням чи переведенням викладача на іншу посаду чи в інший підрозділ, а у гіршому — тим, що викладач оскаржує звільнення та стягує із закладу освіти грошове відшкодування. 1. Наприклад, у 2017 році вчена рада одного з університетів не допустила до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади професора кафедри одного з викладачів. Підставою такого рішення стали численні скарги жінок на аморальну поведінку цього викладача, в тому числі й й сексуальні домагання. Проте, через те, що заклад освіти не дотримався процедури ретельного вивчення таких випадків, вчена рада не засновувала своє рішення на конкретних доказах. Як наслідок, викладач не лише оскаржив своє звільнення, але й стягнув з університету середній заробіток за час вимушеного прогулу (понад 160 000 тисяч гривень), 5 000 гривень моральної шкоди, 60 000 гривень витрат на правничу допомогу та кілька тисяч гривень за судовий збір. 2. Від сексуальних домагань завідувача кафедри одного з рівненських університетів роками потерпали як викладачки, так і студентки. «Здебільшого пропозиції лунали до жінок, які потрапили в скрутне становище. Це міг бути провалений екзамен, проблема з житлом, вступом, з роботою. Тобто під прицілом були в першу чергу ті, хто звертався за допомогою — люди залежні від професора, на яких тиснути легше, і які не завжди можуть одразу відштовхнути, втекти, бо від нього в певний момент залежали їхні долі». Одна із викладачок відмовилася від пропозицій інтимного характеру з боку завідувача кафедри. «Завідувач тиснув на жінку після відмови стати коханкою, завалював роботою на інших кафедрах від якої відмовилися колеги, і казав: «Я вже думав, ти не витримаєш». Жінка продовжувала працювати, бо дуже любить свою роботу. Студенти розповіли нам, що на них тиснули, аби вони писали скарги в деканат на викладачку, яка не погоджувалася з порядками на кафедрі». Зрештою, означений викладач звільнився за власним бажанням. Жодної юридичної відповідальності за свої дії він не поніс.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Contact-center
+38 (044) 200-06-94
working hours: 9:00 - 18:00
Contact-center
Contact-center