A-
A
A+
A
A
Standart version
Go back to the catalogue

Передача прав на земельну ділянку в обхід процедури аукціонів

Високий
рівень ризику
Підзвітність власника: Органи місцевого самоврядування
Сфера публічного управління: Земельні відносини
Чого стосується: Земельні аукціони
Нормативна база:

Земельний кодекс України

Дата перегляду ризику: 20.04.2021 року
ОПИС РИЗИКУ:

Відповідно до вимог чинного земельного законодавства права на земельні ділянки комунальної та державної власності мають передаватись на конкурентних засадах за процедурою земельних торгів. Однак ст. 134 Земельного кодексу України містить перелік винятків, за яких ділянки можуть передаватись в оренду без конкурсу. Так, згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на земельних торгах права на земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на цих ділянках об`єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Саме цей виняток використовується недоброчесними посадовими особами, які у змові з приватними забудовниками, уникаючи земельних аукціонів, передають за безцінь права на державний актив. Для цього посадові особи розташовують невелику нежитлову тимчасову споруду на економічно привабливих для забудовників землях. У подальшому споруді надають статусу капітального будівництва та продають обраній компанії. Право власності на об’єкт дозволяє в обхід аукціону отримати право на земельну ділянку необмеженої площі без земельних торгів за ціну, яка набагато нижча за ринкову.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Відсутність реєстру земельних ділянок державної та комунальної власності, які знаходяться на праві постійного користування, а також реєстру укладених договорів про спільну обробку земельних ділянок

Індивідуальна недоброчесність

Стратегічні наслідки

Недоотримання коштів місцевими бюджетами

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Зниження ефективності державного управління земельними ресурсами

Зниження інвестиційної привабливості регіонів

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Нормативні

Розробити та внести зміни до Земельного кодексу України, визначивши граничну площу земельної ділянки для обслуговування будівлі, яка може бути передана в оренду поза аукціоном

Процедурні
  1. Запровадити зміни до процедури проведення земельних торгів. Всі етапи земельних аукціонів перевести в електронну торгову систему
  2. Електронні торги мають проводитись в режимі реального часу, з безкоштовним доступом до ознайомлення необмеженого кола осіб з їх перебігом та результатами, копіювання та друкування інформації із системи, а також зберігання всієї інформації, яка була розміщена на електронному майданчику
Індикатори виконання плану дій

Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"

Відповідальний суб’єкт
Верховна Рада України
Потреба у фінансових витратах
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Реєстр судових рішень
Суть справи:
Відповідно до вимог чинного земельного законодавства права на земельні ділянки комунальної та державної власності мають передаватись на конкурентних засадах за процедурою земельних торгів. Однак ст. 134 Земельного кодексу України містить перелік винятків, за яких ділянки можуть передаватись в оренду без конкурсу. Так, згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на земельних торгах права на земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на цих ділянках об`єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Саме цей виняток використовується недоброчесними посадовими особами, які у змові з приватними забудовниками, уникаючи земельних аукціонів, передають за безцінь права на державний актив. Для цього посадові особи розташовують невелику нежитлову тимчасову споруду на економічно привабливих для забудовників землях. У подальшому споруді надають статусу капітального будівництва та продають обраній компанії. Право власності на об’єкт дозволяє в обхід аукціону отримати право на земельну ділянку необмеженої площі без земельних торгів за ціну, яка набагато нижча за ринкову.
Дата рішення 23.04.2020
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Засоби масової інформації
В межах реалізації представницьких повноважень Хмельницькою місцевою прокуратурою виявлено порушення при використанні землі сільськогосподарського призначення. Встановлено, що у серпні цього року рішенням сільської ради у користування фермерського господарства на умовах оренди передано 60 земельних ділянок загальною площею близько 120 га. Вартість цієї землі, розташованої за межами с. Гнатівці Хмельницького району, складає 8,3 млн грн. Разом з тим, виявилось, що передача ділянок відбулась в обхід встановленої законом конкурсної процедури – без проведення земельних торгів, як цього вимагає Земельний кодекс України.
Харківська місцева прокуратура №6 направила до Харківського районного суду області позовну заяву про повернення з незаконної оренди у власність держави землі вартістю понад 4 млн грн. У 2015 році наказами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області фізичній особі, з метою ведення фермерського господарства, передано в оренду дві земельні ділянки площею 24 га та 10 га за межами населеного пункту на території Харківського району. Однак земельну ділянку площею 10 га передано без проведення передбачених чинним законодавством торгів. Законодавством передбачено можливість отримання в оренду з метою ведення фермерського господарства однією особою земельної ділянки без участі у торгах лише одноразово. Вказане право реалізовано фермером при отриманні земельної ділянки площею 24 га.
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Реєстр порушників
ПЕРЕЙТИ ДО ВСІХ ПІДТВЕРДЖЕНЬ
Тегування:
Contact-center
+38 (044) 200-06-94
working hours: 9:00 - 18:00
Contact-center
Contact-center