Порядок роботи Державних кваліфікаційних комісій, Порядок видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден, Положення про огляд підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку моряків, ПКМУ від 30 червня 2021 р. № 734 "Про реалізацію експериментального проекту щодо проведення іспиту у формі комп’ютерного тестування для підтвердження кваліфікації моряків"
Відповідно до Закону України № 1578-IX від 29.06.2021 внесено зміни до Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу. Метою цього Закону було приведення національного законодавства України у відповідність до вимог Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків. Згідно зі змінами моряк отримав можливість підтвердити компетентність для роботи на морських суднах за рахунок стажу роботи. До цього моряки не могли підтвердити свою компетентність за рахунок стажу, що змушувало їх в обов’язковому порядку наново складати іспити у Державних кваліфікаційних комісіях, що викликало значні корупційні ризики.
Однак порядок підтвердження стажу з боку Державної служби морського та річкового транспорту не регулюється жодним чинним нормативно-правовим актом. Відсутність чіткої процедури з конкретними термінами розгляду заяв, закріпленням зон відповідальності за конкретними органами влади та установами призвело до виникнення корупційних ризиків. В ході реалізації яких посадові особи Державної служби морського та річкового транспорту набули дискретних повноважень самостійно встановлювати вимоги до методів надання моряком документів, термінів їхнього розгляду і вирішувати, чи дійсно вони підтверджують стаж чи ні. Відповідно до цього посадові особи можуть вимагати у моряка неправомірну вигоду за схвалення його стажу, блокувати цей процес або взагалі відхиляти запити. Документи на підтвердження стажу подаються через «Кабінет моряка», який є вразливим до зовнішнього втручання та коригування інформації в ньому невстановленими особами.
Підтримка функціонування електронної системи «Кабінет моряка» здійснюється приватною компанією, а сама система не проходила жодної експертизи щодо відповідності стандартам Комплексної системи захисту інформації. В свою чергу, ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та Державна служба морського та річкового транспорту не володіють інформацією про всіх осіб, які мають доступ до системи. Надіславши відскановані документи, моряк може очікувати на відповідь місяцями, але в непоодиноких випадках, навіть після тривалого очікувань, отримує відмову.
Інформація про відмову в наданні послуг морякам, яка відображається в «Електронному кабінеті моряка», не містить жодних ознак юридично оформленого документа, зокрема, не зазначаються зауваження, які стали причиною для відмови, а також ким та коли прийнято відповідне рішення. Відповідно, наразі не дотримуються вимоги законодавства при розгляді заявок моряків на підтвердження стажу, а також відсутні закріплені терміни розгляду заяв, відповідальність посадових осіб, форми підтвердження та відмов на заяви тощо. Це викликає значні затримки, які схиляють отримувачів послуг до неправомірної вигоди задля безперешкодного підтвердження стажу або змушують моряків підтверджувати свою кваліфікацію за допомогою складання іспитів у формі тестування, що несе додаткові корупційні ризики.
Відсутність НПА, що регулює підтвердження стажу.
Дискреційні повноваження посадових сіб самостійно встановлювати вимоги до методів надання моряком документів та термінів їхнього розгляду.
Затягування процесу дипломування моряків.
Спотворення системи підготовки та сертифікації.
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
✔ Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:
- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;
- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;
- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.
✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від 29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.
Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:
- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;
- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.
✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.
✔ Заборонити використання несанкціонованих програм («НТЗ.gov.ua» та «НТЗdigital») для внесення сертифікатів про підготовку моряків у Єдиний державний реєстр документів моряків навчально-тренажерними закладами, функціону-вання яких призводить до корупційних правопорушень. До розробки захищеної державної системи надати можливість НТЗ вносити сертифікати не використовуючи сторонні програми.
✔ Міністерству інфраструктури України закріпити у Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден CES 6.0 як єдине доступне комп’ютерне тестування для підтвердження кваліфікації моряків і забезпечити вільний доступ до нього без штучних перепон в процесі запису через електронні сервіси шляхом встановлення терміну на обробку заяви моряка.
✔ Міністерству інфраструктури України забезпечити процес зупинення шахрайських дій з «Кабінетом моряка», а також інформаційними ресурсами, базами даних та програмними забезпеченнями, які мають стосунок до процесу сертифікації та дипломуванню моряків («Веб-сайт перевірки документів моряків», «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України», «Електронний кабінет моряка» та інші), а саме:
- припинити діяльність несанкціонованих електронних ресурсів, до яких мають доступ сторонні особи;
- забезпечити знаходження Єдиного державного реєстру документів моряків лише у власності держави.
✔ Завершити розробку та впровадити нову Автоматизовану інформаційну систему, замість незахищених інформаційних ресурсів, баз даних та програмних забезпечень, яка:
- відповідатиме вимогам законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», «Про електронні довірчі послуги», а також іншим нормам чинного законодавства України та вимогам окремих нормативних документів;
- пройде державну експертизу на відповідність КСЗІ;
- належатиме та адмініструватиметься виключно державними органами.
✔ Розробити новий модуль державної захищеної автоматизованої інформаційної системи, створений для внесення даних про видані навчальнотренажерними закладами сертифікати.
✔ Створити ефективні системи повідомлень про корупційні правопорушення Державною службою морського та річкового транспорту і ДП «Моррічсервіс», які повністю відповідатимуть Закону України «Про запобігання корупції» та іншим виданим НАЗК нормативно-правовим актам і методичним рекомендаціям.
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Відповідно до заходів мінімізації.
|
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків ДП «Моррічсервіс» |
ПОТРЕБУЄ
|