Фальсифікація результатів комп’ютерного тестування для підтвердження компетентності моряків

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Відповідно до Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден свідоцтво фахівця (диплом) видається моряку капітаном морського порту після успішного підтвердження кваліфікації шляхом проходження комп’ютерного тестування за допомогою програмного забезпечення інформаційно-телекомунікаційної системи. Ці зміни були впроваджені наказом Міністерства інфраструктури України від 06.04.2021 № 201 «Про внесення змін до нормативно-правових актів Міністерства транспорту та зв’язку України та Міністерства інфраструктури України», який закріпив використання новоствореної автоматизованої системи тестування (далі – АСТ) для оцінювання компетентності моряків.

Ключовою метою змін була побудова процесу перевірки знань моряка без участі екзаменатора, який би міг маніпулювати своїм посадовим становищем задля отримання неправомірної вигоди від моряка. Проте доступ до системи, яка повинна була стати запобіжником проти вимагання хабарів за проходження тестування, мали сторонні особи, які в ручному режимі корегували результати фахового комп’ютерного тестування для підтвердження відповідної кваліфікації моряка.

Масові відгуки працівників морської галузі свідчать про те, що за неправомірну виплату так званим «агентампосередникам» кожен моряк може скласти тест АСТ, навіть надавши неправильні відповіді на більшість питань. І, навпаки, бездоганно володіючи матеріалом і даючи правильні відповіді на необхідну кількість питань для успішного складання тестування, моряки можуть отримати незадовільний бал, через коригування їхніх результатів у системі сторонніми особами.

Через вищезазначені факти Кабінет Міністрів України видав постанову від 30.06.2021 № 734 «Про реалізацію експериментального проекту щодо проведення іспиту для підтвердження кваліфікації моряків у формі комп’ютерного тестування». Згідно з її положеннями в рамках експериментального проекту має використо-вуватись система комп’ютерного тестування Crew Evaluation System (CES) 6.0, без зазначення інших систем комп’ютерного тестування. CES 6.0 є міжнародно визнаною та авторитетною системою, якою користуються передові морські держави світу та понад 350    найбільших морських компаній для оцінки компетенції моряків. Ця система є незалежною і розроблена приватною норвезькою компанією «Seagull Maritime AS» ще з 1995 року.

Однак перші тестування за допомогою CES 6.0 почалися аж 11 листопада 2021 року, а запис на це тестування відбувався за допомогою вразливого до стороннього втручання е-сервісу «Кабінет моряка», що призвело до штучних перепон при спробах моряків зареєструватися на CES 6.0. При цьому весь час існувала можливість підтвердити свою компетенцією за рахунок корупційного тесту АСТ, адже його функціонування не припинилося.

Після повторних масових скарг професійної морської спільноти Міністерство інфраструктури України оголосило, що з 21 лютого 2022 року заявки на проведення комп’ютерного тестування для підтвердження кваліфікації моряка будуть прийматися виключно на норвезький тест Crew Evaluation System (CES) 6.0. Проте запис на АСТ-тест став знову доступний, а запис на CES 6.0 й надалі штучно гальмується.

Джерела ризику

Недосконала система комп’ютерного тестування.

Стратегічні наслідки

Затягування процесу дипломування моряків.

Спотворення системи підготовки та сертифікації.

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

✔  Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:

- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;

- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;

- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.

✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від  29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.

Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:

- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;

- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.

✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.

✔  Заборонити використання несанкціонованих програм («НТЗ.gov.ua» та «НТЗdigital») для внесення сертифікатів про підготовку моряків у Єдиний державний реєстр документів моряків навчально-тренажерними закладами, функціону-вання яких призводить до корупційних правопорушень. До розробки захищеної державної системи надати можливість НТЗ вносити сертифікати не використовуючи сторонні програми.

✔  Міністерству інфраструктури України закріпити у Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден CES 6.0 як єдине доступне комп’ютерне тестування для підтвердження кваліфікації моряків і забезпечити вільний доступ до нього без штучних перепон в процесі запису через електронні сервіси шляхом встановлення терміну на обробку заяви моряка.

✔  Міністерству інфраструктури України забезпечити процес зупинення шахрайських дій з «Кабінетом моряка», а також інформаційними ресурсами, базами даних та програмними забезпеченнями, які мають стосунок до процесу сертифікації та дипломуванню моряків («Веб-сайт перевірки документів моряків», «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України», «Електронний кабінет моряка» та інші), а саме:
- припинити діяльність несанкціонованих електронних ресурсів, до яких мають доступ сторонні особи;

- забезпечити знаходження Єдиного державного реєстру документів моряків лише у власності держави.

✔ Завершити розробку та впровадити нову Автоматизовану інформаційну систему, замість незахищених інформаційних ресурсів, баз даних та програмних забезпечень, яка:

- відповідатиме вимогам законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», «Про електронні довірчі послуги», а також іншим нормам чинного законодавства України та вимогам окремих нормативних документів;

- пройде державну експертизу на відповідність КСЗІ;

- належатиме та адмініструватиметься виключно державними органами.

✔ Розробити новий модуль державної захищеної автоматизованої інформаційної системи, створений для внесення даних про видані навчальнотренажерними закладами сертифікати.

✔ Створити ефективні системи повідомлень про корупційні правопорушення Державною службою морського та річкового транспорту і ДП  «Моррічсервіс», які повністю відповідатимуть Закону України «Про запобігання корупції» та іншим виданим НАЗК нормативно-правовим актам і методичним рекомендаціям.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до заходів мінімізації.
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України
Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків
ДП «Моррічсервіс»
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Результати незалежних журналістських досліджень доводять, що складання тесту АСТ не залежить від знань моряка. За неправомірну вигоду так званим «агентам-посередникам» моряк може скласти цей тест, навіть надавши неправильні відповіді на більшість питань. А набравши необхідну кількість правильних відповідей – не скласти, бо його результати вручну корегуються за допомогою альтернативної автоматичної інформаційної системи, яка має доступ до офіційного е-сервісу «Кабінет моряка» та Державного реєстру документів моряків України. За повідомленнями фахових спільнот моряків, у час війни «агенти-посередники» просять у них близько $1200 за успішне складання АСТтесту. При цьому запис на незалежне авторитетне тестування CES 6.0 штучно гальмується, що підтверджує офіційна статистика. Згідно з інформацією, наданою ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків», з 11.11.2021 по 31.05.2022 було подано 564 заяви на проходження CES-тестування, 471 екзамен було проведено і 85 моряків допущено до тестування. Але щомісяця підтверджувати власну компетенцією за рахунок електронного тестування потребує близько 1000 моряків, що говорить про штучне стримування проведення незалежного тестування, що й змушує моряків звертатися до «агентівпосередників» для складання корупційного тесту АСТ за неправомірну вигоду
Тегування: