Порядок роботи Державних кваліфікаційних комісій, Порядок видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден, Положення про огляд підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку моряків
Єдиним та безальтернативним способом отримання послуг у галузі дипломування для моряків є сервіс «Електронний кабінет моряка». Лише за його допомогою можна подати заявку на підтвердження кваліфікації за рахунок трудового стажу, подати заявку на проходження тестування для здобуття кваліфікації тощо. Водночас функціонування сервісу «Електронний кабінет моряка» не передбачено Порядком видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден.
Через відсутність нормативно-правового регулювання діяльності «Електронного кабінету моряка» та неправомірне сприяння посадових осіб ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» на території України з введенням цього сервісу почав функціонувати протиправний механізм вимагання та одержання неправомірної вигоди від моряків за оформлення кваліфікаційних документів, необхідних для їхньої роботи.
Згідно з інформацією, наданою ДП «Галузевий центр цифровізації та кіберпезпеки» і ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків», забезпеченням функціонування та підтримкою інформаційних ресурсів, баз даних та програмного забезпечення, які використовуються у сфері підготовки та дипломування моряків, займається ПП «Провідник». Тобто приватна компанія впроваджує та забезпечує системи збереження та обміну даних між моряками, ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків», навчальнотренажерними закладами, Державними кваліфікаційними комісіями та іншими суб’єктами, дотичними до морської галузі. Єдиний державний реєстр документів моряків та вся інформація, пов’язана з галуззю підготовки та дипломування моряків є власністю держави, отже реєстр та пов’язані з ним інформаційні системи, такі як «Кабінет моряка», підлягають обов’язковому захисту.
Проте рівень захисту та стандарти безпеки в них є невідомими, атестату відповідності КСЗІ вони не мають, а державна експертиза щодо відповідності стандартам не проведена, що свідчить про незахищеність персональних даних моряків та інформації щодо їхньої підготовки та дипломування.
З метою отримання неправомірної вигоди здійснюється низка перешкод та втручань в електронну систему, зокрема:
1. Створення штучних перешкод при оцифруванні та верифікації документів у Єдиному державному реєстрі документів моряків;
2. Навмисне гальмування процесу схвалення онлайн-заявок на проходження Державної кваліфікаційної комісії (далі – ДКК). Щоб реалізувати вищезазначений протиправний механізм група осіб розробила альтернативну автоматизовану інформаційну систему (далі – АІС), яка має несанкціонований доступ до документів та конфіденційної інформації моряків. АІС дає змогу в ручному режимі схвалювати верифікацію документів моряка та вносити відомості щодо отриманих сертифікатів, всупереч фактичним даним.
При внесенні будь-якої інформації на офіційний портал вона автоматично вивантажується на його альтернативну несанкціоновану версію. Доказом цього є свідчення моряків про те, що після оцифрування документів їм майже миттєво приходять повідомлення на персональний мобільний телефон або листи на персональну пошту з пропозиціями від «агентів-посередників», в яких вони пропонують свої послуги у сприянні швидкому отриманню необхідних документів.
Ці «агенти-посередники» проводять необхідні маніпуляції в електронній системі, а саме верифікацію документів, схвалення запитів моряків на ДКК та корегування персональної інформації, за що просять неправомірну вигоду в розмірі від $4 до $10 тисяч залежно від посади моряка і необхідних йому сертифікатів. Без сприяння посадових осіб, а отже, і отримання неправомірної вигоди за функціонування протиправного механізму існування вищезазначеної системи було б неможливе.
Відсутність нормативно-правового регулювання діяльності «Електронного кабінету моряка».
Затягування процесу дипломування моряків.
Спотворення системи підготовки та сертифікації.
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
✔ Міністерству інфраструктури України розробити нормативно-правовий акт, який врегулює діяльність електронного сервісу кабінету моряка, а саме:
- встановить чіткі процедури обробки та перевірки наданих моряками документів, терміни цих дій;
- закріпить обов’язковість надання обґрунтованих відмов в обробці чи верифікації документів, в тому числі із зазначенням чітких зауважень, які стали причиною для відмови;
- закріпить необхідність фіксації посадової особи, яка підписала цю відмову.
✔ Врегулювати можливість моряків підтверджувати свою компетенцію за рахунок трудового стажу шляхом прийняття нормативно-правових актів Кабінетом Міністрів України, спрямованих на реалізацію Закону України від 29 червня 2021 року № 1578-IX «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», які закріплять чіткі процедури та терміни процедури підтвердження компетенція моряка через трудовий стаж.
Ліквідувати державні кваліфікаційні комісії:
- нормативно закріпити автоматичне формування протоколу про успішне підтвердження кваліфікації моряка за результатами тестування, яке дає право отримати свідоцтво фахівця;
- нормативно закріпити формування протоколу про підтвердження стажу моряка, яке дає право отримати свідоцтво фахівця, за результатами перевірки посадовими особами Адміністрації судноплавства наданих ним даних про його трудовий стаж.
✔ Реорганізувати повноваження посадових осіб приватних підприємств та інституції (Державна служба морської та річкової служби, ДП «Моррічсервіс» та ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків»), залучені до процесу дипломування моряків, з чітким розподілом повноважень та сфер відповідальності між ними відповідно до нормативно-правових актів. Зменшити кількість органів, залучених до процесу підготовки та дипломування моряків, шляхом ліквідації ДП «Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків» та передачею повноважень з питань оцінки компетентності та дипломування моряків відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року до Державної служби морського та річкового транспорту.
✔ Заборонити використання несанкціонованих програм («НТЗ.gov.ua» та «НТЗdigital») для внесення сертифікатів про підготовку моряків у Єдиний державний реєстр документів моряків навчально-тренажерними закладами, функціону-вання яких призводить до корупційних правопорушень. До розробки захищеної державної системи надати можливість НТЗ вносити сертифікати не використовуючи сторонні програми.
✔ Міністерству інфраструктури України закріпити у Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден CES 6.0 як єдине доступне комп’ютерне тестування для підтвердження кваліфікації моряків і забезпечити вільний доступ до нього без штучних перепон в процесі запису через електронні сервіси шляхом встановлення терміну на обробку заяви моряка.
✔ Міністерству інфраструктури України забезпечити процес зупинення шахрайських дій з «Кабінетом моряка», а також інформаційними ресурсами, базами даних та програмними забезпеченнями, які мають стосунок до процесу сертифікації та дипломуванню моряків («Веб-сайт перевірки документів моряків», «Автоматизована система реєстрації та перевірки документів моряків України», «Електронний кабінет моряка» та інші), а саме:
- припинити діяльність несанкціонованих електронних ресурсів, до яких мають доступ сторонні особи;
- забезпечити знаходження Єдиного державного реєстру документів моряків лише у власності держави.
✔ Завершити розробку та впровадити нову Автоматизовану інформаційну систему, замість незахищених інформаційних ресурсів, баз даних та програмних забезпечень, яка:
- відповідатиме вимогам законів України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про захист персональних даних», «Про електронні довірчі послуги», а також іншим нормам чинного законодавства України та вимогам окремих нормативних документів;
- пройде державну експертизу на відповідність КСЗІ;
- належатиме та адмініструватиметься виключно державними органами.
✔ Розробити новий модуль державної захищеної автоматизованої інформаційної системи, створений для внесення даних про видані навчальнотренажерними закладами сертифікати.
✔ Створити ефективні системи повідомлень про корупційні правопорушення Державною службою морського та річкового транспорту і ДП «Моррічсервіс», які повністю відповідатимуть Закону України «Про запобігання корупції» та іншим виданим НАЗК нормативно-правовим актам і методичним рекомендаціям.
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Відповідно до заходів мінімізації.
|
Міністерство інфраструктури України
Державна служба морського та річкового транспорту України Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків ДП «Моррічсервіс» |
ПОТРЕБУЄ
|