Тиск на активних студентів та викладачів

Середній
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Закон України “Про вищу освіту” гарантує студентам права  на участь в обговоренні та розв'язанні питань удосконалення навчального процесу, науково-дослідної роботи, призначення стипендій, організації дозвілля, побуту, оздоровлення; участь у студентському самоврядуванні, на оскарження дій органів управління закладу вищої освіти та їх посадових осіб, педагогічних і науково-педагогічних працівників. 

Розвиток антикорупційного законодавства, активна та якісна просвіта з антикорупційних питань дала поштовх формуванню студентських ініціатив, які виявляють та реагують на корупцію у своїх освітніх закладах, об’єднуються в асоціації та протидіють корупції. 

Такі студентські антикорупційні ініціативи мають чимало успіхів. Наприклад, завдяки активній студентській спільноті в одному із відомих українських університетів вдалося викрити та подолати декілька корупційних схем: регулярних “поборів” за отримання бігунка для перескладання іспитів, вимоги деканату до студентів повертати понад 75% матеріальної допомоги, яку виділяли зі спецфонду університету, зловживань з орендою приміщень, які були на балансі закладу. 

Студентська активність у сфері запобігання корупції у закладах вищої освіти має вже багато вагомих результатів. Але майже завжди така активність тягне за собою й різні негативні наслідки для студентів з боку адміністрації та викладачів університету. Прояви такого тиску можуть проявлятись у формі “погроз, заниження балів, позбавлення стипендії, виселення з гуртожитку і навіть вигнання з університету тих студентів, які відмовляються мовчати”.

 

Джерела ризику

Недоброчесність адміністрації закладів вищої освіти.

Відсутність ефективних антикорупційних політик, які б включали дієві механізми захисту студентів-викривачів корупції.

Широка дискреція викладачів та брак контролю за об’єктивністю оцінювання студентів.

Стратегічні наслідки

Порушення прав учасників освітнього процесу.

Зниження якості освітнього процесу через демотивацію студентів до навчання.

Руйнування освітньої та корпоративної культури закладу вищої освіти.

Посилення іміджу корумпованості освітнього процесу.

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (ст. 172-8 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність посадових осіб, які зловживають своїми повноваженнями — звільнення з посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Не застосовується

✔  Розробити порядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

✔  Розробити внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Розроблено внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.
Заклад освіти
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Студенти одного з київських університетів зіштовхнулися з численними проявами корупції у їхньому ЗВО — в оцінюванні, при закупівлі товарів, у відносинах кадрового менеджменту тощо. Група таких студентів об’єдналася, щоб протидіяти та викорінити ці негативні практики. Спочатку вони намагалися розв’язувати питання через переговори з адміністрацією закладу. Коли переговори не дали результату — студент(к)и вийшли на протест. Після того, чимало з них відчували тиск та приниження з боку викладачів. Кілька десятків студентів не змогли завершити навчання, ймовірно через те, що їм навмисно не дозволяли скласти предмети.
Тегування: