Зловживання при призначенні премій або інших виплат стимулюючого характеру

Середній
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Дата перегляду ризику: 09.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Перелік премій та інших виплат стимулюючого характеру визначаються на рівні Колективного договору ЗВО з урахуванням норм Закону України «Про освіту», Закону України «Про вищу освіту», Закону України «Про науково-технічну діяльність», Кодексу Законів про працю України. 

Міністерство освіти і науки встановило, що керівникам навчальних закладів надано право в межах фонду заробітної плати затверджувати порядок і розміри преміювання працівників, відповідно до їх особистого внеску у процеси університету. Тому процес розподілу між працівниками таких виплат регламентується виключно внутрішніми політиками ЗВО.

В Законі України “Про вищу освіту” серед прав в межах автономії ЗВО визначено наступне: запровадження рейтингування досягнень учасників освітнього процесу (викладачі, студенти, співробітники), але це право реалізують не всі заклади вищої освіти. 

У більшості ЗВО процес рейтингування відсутній або ж є формальним, відповідно, особа, яка приймає рішення про призначення та розподіл стимулюючих виплат має широкі дискреційні повноваження. Через відсутність чітко визначених критеріїв та індикаторів підтвердження персональних здобутків викладачів та співробітників можливий суб'єктивізм при оцінюванні таких досягнень. 

Відсутність рейтингування (визначення рівня професійної ефективності викладачів за певними критеріями) або іншого інструменту для підвищення прозорості цього процесу сприяє тому, що службова особа може приймати рішення в умовах конфлікту інтересу, зокрема до своїх близьких осіб, які працюють у ЗВО. Цьому сприяють  також і те, що у ЗВО, зазвичай, відсутні чіткі та зрозумілі критерії оцінки здобутків викладачів, а рішення про преміювання та інші виплати приймаються непрозоро. 

Широка дискреція повноважень сприяє тому, що посадова особа, яка приймає рішення про виплату премій чи інших виплат може зловживати службовими повноваженнями та розподіляти виплати стимулюючого характеру, маючи особистий інтерес — призначення таких виплат за умови, що частину працівник віддасть особі, яка прийняла рішення на його користь. Окрім того, цей інтерес може бути й нематеріальним, наприклад, бажання отримати додаткове необліковане навантаження.

Джерела ризику

Відсутність чітких та зрозумілих критеріїв оцінки професійних здобутків науково-педагогічних та інших співробітників.

Широкі дискреційні повноваження керівника закладу вищої освіти щодо розподілу премій та інших виплат стимулюючого характеру науково-педагогічним працівникам та співробітникам ЗВО.

Відсутність єдиної вимоги до ЗВО проводити рейтингування науково-педагогічних працівників.

Нестандартизований порядок і критерії рейтингування науково-педагогічних працівників, що спричиняє суб’єктивізм при оцінюванні персональних здобутків викладачів, співробітників.

Стратегічні наслідки

Втрата науково-педагогічними працівниками та співробітниками мотивації до розвитку та досягнення більш високих показників в роботі (наукові праці, використання інтерактивних методик викладання, розвиток партнерства, залучення грантових проєктів) через непрозорий процес розподілу премій та інших заохочувальних виплат.

Зниження довіри працівників до адміністрації ЗВО та іміджу самого закладу, що унеможливлює розвиток кадрового потенціалу.

Зниження якості навчання через те, що науково-педагогічні кадри починають шукати додаткові джерела доходу. Ряд працівників залишають сферу освіти або переходять до інших закладів вищої освіти.

У випадку недоброчесності всієї системи, науково-педагогічні кадри, прагнучи збільшити свій дохід, зловживають повноваженнями, вимагаючи та/або отримуючи неправомірну вигоду від здобувачів вищої освіти за підвищення результатів їх навчання, написання кваліфікаційних робіт тощо.

Корупційні наслідки

Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (ст. 191 ККУ).

Службове підроблення (ст. 366 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Не застосовується

✔  Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників  закладу освіти з наданням роз'яснень вимог Закону  України "Про запобігання корупції" та порядку дій посадових осіб у випадку його настання. 

✔  Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу

✔  Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔  Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

✔  Антикорупційному уповноваженому надати функції візування / антикорупційної експертизи проєктів актів (наказів / розпоряджень) та здійснення контролю і координації підвідомчих закладу вищої освіти юридичних осіб.

✔  Публікувати на офіційному вебсайті закладу вимоги щодо відбору контрагентів для укладення договорів оренди майна, включаючи вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

✔  У випадку оренди майна для надання послуг, що стосуються усіх або більшості учасників освітнього процесу (харчування, поліграфічні послуги, дозвілля) — публікувати вимоги щодо якості надання таких послуг (ціна, доступ до послуг тощо).

✔  Публікувати на вебсайті закладу освіти річні плани закупівель та звіти щодо проведених закупівель і відповідному періоді (пів року або рік).

✔  Залучати антикорупційного уповноваженого до моніторингу плану закупівель за результатами завершення закупівельного періоду, що проводиться структурним підрозділом закладу освіти, який відповідає за дотримання законодавчих норм закупівельної діяльності.

✔  Автоматизувати дані про кількість та опис місць для поселення в гуртожитки та регулярно оновлювати такі дані (наприклад, по завершенню кожного сесійного періоду, випуску / набору магістрів на різні спеціальності).

✔  Розглянути можливість створення системи електронної черги на поселення в гуртожиток або аналогу такої системи, де студент(к)и зможуть реєструватися та бачити свій порядковий номер в черзі. Пільгові категорії студентів можуть перебувати у закритих списках, при цьому, інші зможуть бачити лише  загальну кількість заброньованих місць для пільгових категорій.

✔  Впроваджено порядок формування та використання благодійних внесків, чітко визначити заходи контролю за надходженням коштів або матеріальних цінностей та формат публічного звітування за надходження та використання коштів з таких фондів.

✔  Розробити внутрішні політики співпраці з політичними партіями та громадськими організаціями, де передбачити положення щодо виявлення та врегулювання конфлікту інтересів та публічно зробити заяву, що примус студентів та викладачів до участі у політичних заходах заборонений.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до заходів мінімізації.
Заклад освіти
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
На рівні облдержадміністрації надали розголосу справі про те, що ректор одного із закладів післядипломної освіти неправомірно нараховував завищені премії собі та “наближеним особам”. Так, впродовж року загальна сума виплачених премій становила 1 млн 380 тис. грн. 80% із зазначеної суми отримали працівники, які за ствердженням співробітників, були наближені до ректора. Деякі працівники за минулий рік одержали премії в розмірі понад 60 тисяч гривень, 7 працівників бухгалтерії із 1 млн 300 тис. грн премій отримали 263,7 тисячі грн. Не підлягає поясненню, чому окремі працівники однієї категорії посад отримують упродовж трьох років премії від 44 до 54 тисяч гривень, а інші — 5, 0,5, 0,6 тисяч. При цьому більша частина працівників взагалі жодного разу за рік не отримала заохочувальні виплати. У протокольних рішеннях профспілкового комітету були відсутні списки працівників на преміювання, натомість формально погоджується лише сам його факт. Згодом ректора звільнили з посади. Після проведення перевірки Інститут звинуватили у надмірному використанні коштів і зменшили його розмір бюджетного фінансування.
Тегування: