Зловживання при вступі та навчанні в аспірантурі (докторантурі)

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Загальні вимоги щодо вступу на аспірантуру (ад’юнктуру) та докторантуру визначають Постанова КМУ від 26.03.2016 №261 та Умови прийому для здобуття вищої освіти, які затверджує Міністерство освіти і науки України кожного року.

Навчання може відбуватися: за кошти державного (або іншого рівня) бюджету; за кошти фізичних осіб або юридичних осіб. 

Загалом, законодавство передбачає, що вступ на аспірантуру відбувається на конкурсній основі (п. 6 Постанови КМУ №261). Вступники повинні скласти вступні випробування зі знання англійської мови (або ж надати сертифікат, який підтверджує відповідний рівень знань) та предмет за спеціальністю.  

Порядок, перелік і строки подання документів для вступу; зміст, форму і строки вступних випробувань для конкурсного відбору вступників до аспірантури (ад’юнктури) та докторантури за кожною спеціальністю або відповідною галуззю знань щороку визначають заклади вищої освіти та наукові установи, які здійснюють підготовку докторів філософії та докторів наук у своїх внутрішніх правилах. Ці правила затверджує вчена рада закладу або установи. Вони повинні бути публічними — тобто, оприлюднені завчасно (не пізніше, як за 1 місяць до початку прийому документів) на офіційному вебсайті. 

Вступні випробування здебільшого відбуваються усно або письмово (у формі відповідей на відкриті питання, есе, творчих робіт тощо). Для кожного випробування для вступу на аспірантуру (ад’юнктуру) створюється предметна комісія у складі 3-5 осіб, яких призначає керівник закладу. Під час оцінювання вступників до уваги також беруть їх наукові та інші здобутки. Склад апеляційної комісії затверджує керівник закладу (установи). 

Інформація з відкритих джерел, дослідження умов та порядку прийому на аспірантуру (докторантуру) свідчить про все ще значні корупційні ризики у цьому процесі. Це пов’язано як із тим, що прийом документів здійснюється «вручну» — тобто, через людські контакти, так і з тим, що вступні іспити ще досі проводяться усно або в простій письмовій формі, не є анонімними. Окрім того, наукова спільнота — особливо в розрізі конкретних спеціалізацій, є доволі закритою, що створює сприятливе середовище для патронатства, впливу та тиску на членів екзаменаційних комісій.

Попри те, що вступ відбувається за рішенням комісії, не виключними є такі прояви порушення принципів доброчесності цього процесу:

- випадки порушення доброчесності цього процесу через пропонування /вимагання /отримання неправомірної вигоди співробітникам(и) закладу освіти / членам(и) приймальної комісії під час вступних іспитів до аспірантури; 

- прийняття рішення в умовах конфлікту інтересів та надання переваг близьким або пов'язаним особам при вступі та конкурсному відборі на (бюджетні) місця аспірантури;

- здійснення тиску (впливу) на членів приймальної комісії зі сторони авторитетних колег або керівництва ЗВО чи наукової установи аби вони відповідно оцінили того чи іншого вступника;

- завчасне повідомлення відповідальними особами правильних відповідей або домовленість з абітурієнтом щодо конкретного іспитового білета, який він/вона “витягне”;

- підміна екзаменаційних робіт членами предметної комісії. 

Не виключним є також створення штучних бюрократичних перешкод при вступі, що також є порушенням принципів доброчесності (багаторазова відмова у прийнятті документів через недотримання формальних вимог та пропозиція передрукувати чи дооформити їх у конкретних надавачів послуг, або ж пропозиції допомогти з таким оформленням за плату).

 

Джерела ризику

Відсутність чітких та уніфікованих на державному рівні вимог щодо процедур та механізму вступу, форми вступних іспитів та вимог щодо формулювання критеріїв оцінювання.

«Ручне» подання документів для вступу дає можливість особі, яка їх приймає, «обійти» формальну процедуру, додати або замінити документи. Це стосується й фактів перевірки дійсності сертифікатів на знання іноземної мови.

Брак деталізації критеріїв оцінювання знань вступників та їх попередніх здобутків породжує простір для суб’єктивності, а отже й можливих зловживань.

Індивідуальна недоброчесність членів комісії та абітурієнтів.

Не автоматизований процес прийому іспитів, що допускає потенційні зловживання (маркування білета, підміна робіт, завчасне надання екзаменаційних питань).

Стратегічні наслідки

Зниження наукового іміджу закладу вищої освіти як в Україні, так і за кордоном. Зневіра молоді та небажання будувати професійний шлях у сфері освіти і науки.

Підготовка наукових кадрів, які неспроможні продукувати якісні наукові результати, що мають прикладне значення, розвивати наукову та освітню сферу країни.

Руйнація наукового іміджу країни на світовому рівні.

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми (ст. 368-3 ККУ).

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ).

Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів (ст. 358 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (ст. 172-8 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність та інші санкції, наприклад - звільнення особи із займаної посади або виключення зі складу ради.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Не застосовується

✔ Наскільки це можливо, автоматизувати процедуру прийому та оформлення документів абітурієнтів до аспірантури/докторантури. Наприклад, шляхом заповнення електронних форм через централізовану автоматизовану систему.

✔ Запровадити автоматизовану систему оцінювання та проведення вступних екзаменів в аспірантуру/докторантуру.

✔ Забезпечити відеофіксацію захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня та оприлюднення цих записів на офіційному вебсайті закладу освіти (за винятком наукових робіт, які містять інформацію з обмеженим доступом або державну таємницю).

✔ Здійснювати контроль за формуванням наукових збірників та забезпечити технічну можливість відстеження змін редакцій такого збірника після його затвердження.

✔ Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників закладу освіти з наданням роз’яснень вимог Закону України «Про запобігання корупції» та порядку дій посадових осіб у випадку його настання.

✔ Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу.

✔ Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.

✔ Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.

 

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Запроваджено автоматизовану процедуру прийому та оформлення документів абітурієнтів до аспірантури/докторантури. Наприклад, шляхом заповнення електронних форм через централізовану автоматизовану систему.
Заклад освіти
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Декана факультету одного з харківських університетів викрили в одержанні неправомірної вигоди. За даними слідства, декан вимагав у громадянина $15 тис. за сприяння у вступі до аспірантури одного з Національних наукових центрів. За даними реєстру судових рішень, його звинувачують у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 368 КК України ч. 3 ст. 369-2 КК України.
У Хмельницькому затримали на отриманні хабаря завідувачку відділу аспірантури та докторантури одного з університетів. Громадянин мав передати працівниці ЗВО 11 500 доларів США за безперешкодний вступ в аспірантуру навчального закладу за скороченою програмою, за допомогу у написанні та публікації необхідних наукових статей та безперешкодний захист дисертаційного дослідження з метою здобуття наукового ступеня — кандидат юридичних наук. Попередньо її дії кваліфікуватимуть за ч. 3 ст. 368 ККУ.
Тегування: