Корупція у системі вищої освіти може проявлятися у різноманітних діях. Більшість з них «класичні» — вимагання коштів чи подарунків (неправомірної вигоди) за очікувані результати навчання (позитивне оцінювання, оформлення відповідних документів, сприяння у написанні робіт чи їх допуску до захисту тощо).
Однак, неправомірна вигода не обмежується матеріальними благами. За визначенням Закону України «Про запобігання корупції» неправомірна вигода — грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.
В останні роки дедалі частіше можна почути про проблему сексуальних домагань з боку викладачів до здобувачів освіти або підлеглих, переважно студенток та викладачок. Такі домагання можуть проявлятися у цілому спектрі дій — від відвертих компліментів про зовнішність (окремі частини тіла), «випадкових» доторків, до відвертого схиляння до сексуальних стосунків або задоволення сексуальних потреб в присутності інших осіб (студенток, викладачок).
Так, керівники можуть застосовувати сексуальні домагання до викладачів як умову продовження контракту або ж надання інших привілеїв (забезпечення житлом, преміювання, протекторат тощо). Те ж саме може стосуватися й здобувачів освіти, лише замість продовження контракту йтиметься про позитивне оцінювання в межах предмету або загалом у навчальному процесі (залежно від того, хто саме такі сексуальні домагання застосовує).
Щодо здобувачів/здобувачок вищої освіти такий корупційний ризик може проявлятися у формі натякання чи вимагання сексуальних послуг з боку викладачів чи адміністрації університету, як умови вступу або в обмін на позитивне оцінювання результатів навчання студенток/-ів або надання інших привілеїв у навчанні.
Щодо науково-педагогічних співробітників — у формі сексуальних домагань, натякання чи вимагання сексуальних послуг адміністрації університету в обмін на прихильне ставлення, позитивне оцінювання результатів роботи науково-педагогічних співробітників або надання інших привілеїв у роботі. Адміністрація закладу швидше звільнить викладача за формальне невиконання умов контракту або ж просто його не продовжить, ніж визнає, що таке звільнення пов’язане із фактами сексуальних домагань з боку такого викладача. Замовчування проявів сексуальних домагань в навчальному процесі призводить до того, що адміністрація або викладачі можуть використовувати своє становище та зловживати повноваженнями і надалі.
При цьому, як викладачі (викладачки) стосовно своїх керівників, так і студент(к)и стосовно викладачів, перебувають у фактично нерівних відносинах і є, так званою, «вразливою (слабшою) стороною». Якщо жертва сексуальних домагань намагатиметься заперечувати чи погрожуватиме повідомити про ці випадки у відповідні органи, це може спричинити різко негативне ставлення; обернутися звільненням з роботи / виключенням з числа студентів або ж створенням таких умов, коли людина сама вирішить піти.
Таким чином, сексуальні відносини стають неправомірною вигодою. Для цього почали вживати спеціальний термін «сексторція» (sextortion) – «форма корупції, в якій секс є валютою хабаря».
Недосконалість (або відсутність) внутрішніх процедур із дотримання етики, недискримінації, протидії корупції в закладі вищої освіти та ефективного реагування на прояви сексуальних домагань з боку науково-педагогічних співробітників чи адміністрації університету.
Відносини підпорядкування.
Віктимізація жертв сексуальних домагань.
Страх розголосу через побоювання настання негативних наслідків, втрату як особистої, так і корпоративної репутації, які призводять до замовчування подібних випадків або підміни їх кваліфікації.
Впевненість у безкарності за вчинення сексуальних домагань.
Порушення прав людини та приниження людської гідності.
Порушення прав учасників освітнього процесу.
Спричинення та посилення психологічних травм у жертв сексуального насилля.
Руйнування освітньої та корпоративної культури у закладі вищої освіти.
Зниження якості освіти та кваліфікації випускників закладів вищої освіти.
Посилення толерантного ставлення до корупції та явища сексуального насилля.
Примушування до вступу у статевий зв’язок (ст. 154 ККУ).
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ).
Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.
За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).
✔ Розробити окремі політики щодо запобігання конфлікту інтересів посадових осіб, викладачів та співробітників закладу освіти з наданням роз’яснень вимог Закону України «Про запобігання корупції» та порядку дій посадових осіб у випадку його настання.
✔ Включити до порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в закладі освіти норми про порядок проведення апеляції результатів конкурсу.
✔ Розробити систему критеріїв оцінювання роботи (рейтингування) науково-педагогічного персоналу Університету та запровадити щорічне рейтингування НПП.
✔ Розглянути можливість включення у систему рейтингування критерію, який буде сформований за результатами анонімного опитування студентів щодо оцінювання роботи кожного викладача.
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Сформовано та впроваджено політики недопущення сексуальних домагань в закладах освіти. Забезпечено механізми реагування на повідомлення про такі факти.
|
Заклад освіти
|
НЕ ПОТРЕБУЄ
|