Зловживання, пов’язані із написанням та підготовкою до захисту кваліфікаційних робіт

Високий
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Чого стосується: Освітній процес
Дата перегляду ризику: 08.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

За Законом України “Про вищу освіту” заклад вищої освіти на підставі відповідної освітньої програми розробляє навчальний план. Такий план визначає перелік та обсяг освітніх компонентів у кредитах ЄКТС, їх логічну послідовність, форми організації освітнього процесу, види та обсяг навчальних занять, графік навчального процесу, форми поточного і підсумкового контролю, що забезпечують досягнення здобувачем програмних результатів навчання.

Додаткові вимоги до змісту та процесу атестації випускників містяться в Стандартах вищої освіти за спеціальностями. В залежності від вимог стандартів підсумкова атестація можлива у формі складання кваліфікаційного екзамену або у формі захисту випускної кваліфікаційної роботи.

Випускна кваліфікаційна робота — кваліфікаційне самостійне дослідження, що виконує студент на завершальному етапі навчання.

Порядок проведення дослідження, написання, перевірки та захисту кваліфікаційної роботи регламентується локальними актами закладів вищої освіти.

За загальним правилом, студент пише кваліфікаційну роботу під науковим керівництвом викладача відповідної кафедри. Позитивний відгук наукового керівника є допуском студента до захисту роботи. 

Захист випускних кваліфікаційних робіт приймають комісії й він відбувається публічно. Публічному захисту передує презентація роботи на випусковій кафедрі й прийняття рішення щодо її відповідності встановленим вимогам та допуску до захисту.

Відповідно на процес підготовки та захисту кваліфікаційної роботи впливають чіткість і зрозумілість правил написання робіт, прозорість процедур оцінювання якості дослідження на всіх етапах, доступність інструментів перевірки роботи на плагіат, мотивація наукового керівника до організації кваліфікаційного дослідження студента тощо.

 

Джерела ризику

Індивідуальна недоброчесність викладачів, які беруть участь у підготовці кваліфікаційних робіт.

Формальна робота комісії з етики та академічної доброчесності.

Недоліки у методичних матеріалах (положення про написання письмових робіт): несвоєчасне оновлення, наявність суперечностей у строках та вимогах до процедури написання та захисту кваліфікаційних робіт.

Необґрунтовано високі вимоги до кваліфікаційних робіт або невчасне їх доведення до студентів, що зумовлює неспроможність студента самостійно впоратись з написанням роботи.

Відсутність або недостатній контроль зі сторони завідувача кафедри за процесом роботи керівників кваліфікаційних робіт зі студентами.

Дискреційні повноваження наукового керівника кваліфікаційної роботи та членів кваліфікаційної комісії по визначенню відповідності роботи встановленим вимогам та допуску до захисту.

Відсутність або формальний характер перевірки кваліфікаційних робіт на плагіат (Unicheсk або інші аналогічні системи).

Стратегічні наслідки

Порушення прав учасників освітнього процесу.

Зниження якості освіти та кваліфікації випускників закладів вищої освіти.

Формальне відношення до виконання письмових наукових робіт, створення ринку письмових робіт на замовлення та толерування плагіату.

Формування у молоді толерантного ставлення до корупції.

Формування негативного іміджу системи вищої освіти та української науки.

Корупційні наслідки

Шахрайство (ст. 190 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми (ст. 368-3 ККУ).

Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Не застосовується

✔  Оприлюднювати порядок ліквідації академічної заборгованості під час переведення/поновлення студентів із чітким визначенням процедури, строків, відповідальних осіб від університету.

✔  Враховувати в навантаження викладачів додаткову роботу зі студентами під час ліквідації академічної заборгованості.

✔  Своєчасно інформувати студентів про процедуру та можливості переведення на бюджетні місця, використовуючи різні канали поширення інформації.

✔  Посилити прозорість процедури переведення з контрактної форми навчання на державну. Наприклад, висвітлюючи в окремій вкладці на сайті закладу освіти необхідну інформацію: оголошення про конкурс, кількість вільних бюджетних місць, умови і терміни подачі документів; розміщення списків претендентів із зазначенням їх середнього та рейтингового балу.

✔  Запровадити електронні екзаменаційні відомості та автоматизовані системи обліку активності студентів для прозорого формування рейтингу.

✔  Передбачити обов’язковий розгляд кандидатур на переведення з контрактної форми навчання на державну на вчених радах факультетів/інститутів із залученням органів студентського самоврядування.

✔  Налагодити роботу вебсайту закладу освіти та забезпечити розміщення усієї необхідної інформації, що стосується навчального процесу (документів, робочих програм та силабусів, програм практики, методичних рекомендацій до написання та захисту курсових робіт, правил та порядку перескладання заліків чи іспитів, порядку апеляції за результатами екзаменаційної сесії).

✔  Де це можливо, запровадити технологічні рішення для проведення поточного та підсумкового контролю знань студента (наприклад, анонімне електронне тестування із випадковим набором запитань із персональною авторизацією студента в системі).

✔  Створити електронний репозитарій усіх наукових робіт студентів, який дасть змогу автоматизовано виявляти збіги нових робіт із роботами минулих років та попередить можливість повторного подання тих самих робіт “за хабар”.

✔  Планувати навчальні програми із залученням іноземців, особливо тих, хто не володіє на достатньому рівні українською мовою, таким чином, щоб це не створювало надмірного навантаження для викладачів і не породжувало нерівності в оцінюванні між студентами-іноземцями та українськими студентами.

✔  Враховувати в навантаження викладачів додаткову роботу зі студентами-іноземцями.

✔  Розглянути можливість прийняття проміжного та підсумкового контролю знань в іноземних студентів викладачами, які не проводили заняття в межах цієї дисципліни.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до заходів мінімізації.
Заклад освіти
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
У 2018 році доцент кафедри національного університету, який виступав керівником дипломної роботи, знаючи про труднощі студента під час її написання, запропонував допомогти йому написати роботу та вплинути на голову та членів кваліфікаційної комісії для прийняття ними рішення щодо успішного захисту роботи. За допомогу науковий керівник вимагав передати йому неправомірну вигоду в розмірі 800 доларів США. Після неправомірної вимоги студент звернувся до правоохоронних органів із відповідною заявою та надалі діяв під їх контролем. Викладача затримали під час передачі грошових коштів. Суд визнав доводи прокуратури про те, що голова та члени кваліфікаційної комісії, які приймали державні іспити, є особами уповноваженими на виконання функцій держави, а отже дії доцента кафедри, який намагався вплинути на їх рішення, слід кваліфікувати за ч. 2 ст. 369-2 КК України (Зловживання впливом).
Тегування: