Посередництво у наборі іноземних студентів

Високий
рівень ризику
Власник ризику: Заклад освіти
Сфера публічного управління: Освіта
Чого стосується: Вступ до закладу освіти
Дата перегляду ризику: 08.08.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Для організації набору іноземних студентів Міністерство освіти і науки України створило державне підприємство «Український державний центр міжнародної освіти». Часто консультативні послуги щодо вступу іноземним громадянам надають самі заклади освіти, але вони також можуть залучати на договірній основі компанії-посередники. 

Посередницькі та консультативні послуги можуть включати: допомогу в оформленні віз та / чи посвідок на проживання в Україні, подачу документів до університету, доставку запрошення абітурієнту, бронювання часу в консульстві України, придбання квитків на літак, організацію зустрічі тощо. 

Заклади освіти надають такі послуги безоплатно, а посередники стягують з іноземців додаткові кошти. За таких умов поширеною є практика перенаправлення іноземців від закладів освіти до фірм-посередників, з якими ЗВО уклали відповідні договори. Це може створювати ризик неформальних домовленостей між співробітниками університетів та компаніями-посередниками про «розподіл прибутку» чи «комісію» з коштів, які сплачують компаніям-посередникам іноземні абітурієнти.

Джерела ризику

Брак доступної та повної інформації про порядок в’їзду та умови правомірного перебування, умови вступу та навчання іноземних студентів в Україні, їхні права та обов’язки.

Відсутність належного врегулювання та адміністрування процесу належної консультативної підтримки та супроводу іноземних абітурієнтів та студентів в закладах вищої освіти.

Діяльність посередницьких компаній, які надають консультаційні послуги іноземним студентам, брак контролю за їхньою діяльністю та можливість закладів вищої освіти скеровувати іноземних студентів до посередницьких компаній за отриманням консультаційних послуг.

Індивідуальна недоброчесність співробітників університетів, представників посередницьких компаній або самих іноземних абітурієнтів, які шукають будь-які можливості потрапити до країни та залишитись у ній.

Стратегічні наслідки

Порушення прав іноземних абітурієнтів.

Корупційний тиск на іноземних абітурієнтів.

Втрата репутаційного іміджу вищої професійної освіти в Україні серед іноземної спільноти, формування сприйняття освіти в Україні як корумпованої та неякісної

Корупційні наслідки

Шахрайство (ст. 190 ККУ).

Підкуп працівника підприємства, установи чи організації (ст. 354 ККУ).

Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів (ст. 358 ККУ).

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми (ст. 368-3 ККУ).

Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (ст. 172-8 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади. • За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

✔Затвердити та завчасно оприлюднювати якомога чіткіші та диференційовані критерії оцінювання усних та письмових відповідей вступників до аспірантури/докторантури. Де це можливо, запровадити електронне екзаменування.

✔Формувати щорічні умови прийому для здобуття вищої освіти на принципах прозорості та доброчесності із залученням експертної громадськості до їх розробки.

✔Визначати у щорічних умовах прийому порядок розробки закладами освіти критеріїв для оцінки найбільш корупційно ризикових форм оцінки знань та вмінь абітурієнтів при вступі (співбесіда, творчий конкурс, мотиваційний лист).

✔Розробити вимоги до закладів вищої освіти щодо підвищення прозорості та доброчесності підготовки наукових кадрів.

✔Спільно з громадськістю та представниками закладів вищої розробити єдині критерії оцінювання професійних здобутків науково-педагогічних працівників для інтеграції їх у внутрішні політики з рейтингування науково-педагогічних працівників

✔Враховувати при встановленні KPI керівників закладів вищої освіти положення  Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 рр

✔Запровадити автоматизовану систему оцінювання та проведення фахового вступного випробування.

✔Завчасно оприлюднювати порядок проведення та критерії оцінювання творчого конкурсу на інформаційних ресурсах закладу освіти. Публікувати тлумачення принципів оцінювання по кожному з критеріїв, проводити роз’яснення (онлайн або офлайн) серед абітурієнтів щодо організації та оцінювання творчих конкурсів.

✔Оприлюднювати на офіційних ресурсах чіткі та зрозумілі вимоги щодо рівня знання української мови для іноземних абітурієнтів перед вступом на підготовчі курси.

✔Оприлюднювати на офіційних ресурсах програми підготовчих курсів з української мови та програми мовного екзамену для іноземних абітурієнтів.

✔Формувати програми підготовчих курсів та мовного екзамену для іноземних абітурієнтів на знання української мови за комплексним підходом: читання (розуміння), усна  мова (монолог), письмо, слухання (аудіювання).

✔Розглянути можливість здійснення відеофіксації екзамену на знання української мови для іноземних абітурієнтів.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Оприлюднювати на офіційних ресурсах чіткі та зрозумілі вимоги щодо рівня знання української мови для іноземних абітурієнтів перед вступом на підготовчі курси. Оприлюднювати на офіційних ресурсах програми підготовчих курсів з української мови та програми мовного екзамену для іноземних абітурієнтів. Формувати програми підготовчих курсів та мовного екзамену для іноземних абітурієнтів на знання української мови за комплексним підходом: читання (розуміння), усна мова (монолог), письмо, слухання (аудіювання).
Заклад освіти
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
З 2019 року групою слідчих СУ ГУНП в Кіровоградській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 190 (Шахрайство), ч. 4 ст. 190, ч. 1 ст. 364 КК України (Зловживання владою або службовим становищем). Підставою відкриття провадження стало звернення іноземних студентів про вчинення протиправних дій щодо них службовими особами одного з медичних університетів країни та працівниками компанії-посередника. За інформацією слідства, в університеті був створений міжнародний медичний факультет, в деканаті якого спільно зі співробітниками ЗВО працювали представники компанії-посередника. При вступі до університету абітурієнти укладали тристоронні договори з закладом освіти й компанією-посередником. За умовами договору іноземці сплачували кошти за послуги з оформлення документів для вступу та за навчання через фірму-посередника. Вартість навчання у двосторонніх договорах була завищена в кілька разів.
Тегування: