До земель водного фонду належать прибережні смуги вздовж морів, річок та водойм, а будівництво на них заборонено. Чинним законодавством установлено особливий правовий режим використання таких земель, зокрема право постійного користування землі водного фонду, що перебувають у державній або комунальній власності, набувають лише підприємства державної або комунальної форми власності. Для рибогосподарських потреб із земель водного фонду можуть передаватися юридичним особам і громадянам на умовах оренди озера, водосховища, інші водойми, а також земельні ділянки прибережних захисних смуг. Та попри заборону, встановлену законодавством, відповідальні посадові особи органів місцевого самоврядування або Держгеокадастру за неправомірну вигоду вносять недостовірні відомості до земельно-облікових документів, відносячи землі водного фонду до земель сільськогосподарського призначення. Надалі посадовці незаконно погоджують документацію із землеустрою щодо передачі вказаних земель у власність громадян. Згодом виведені землі використовуються для забудови. Крім того, відповідно до ст. 88 Водного кодексу України у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації, але через відсутність належного контролю за її розробкою з боку місцевих органів влади, вимоги щодо ширини прибережних смуг (25 – 100 метрів від води) часто порушуються, що автоматично виводить частину земель із земель водного фонду.
Індивідуальна недоброчесність
Відсутність вебресурсу геопросторових даних для моніторингу земель
Відсутність ефективних систем контролю за дотриманням правових гарантій захисту прибережних смуг
Зменшення надходжень до місцевих бюджетів
Втрата земель водного фонду, погіршення екологічного стану навколишнього середовища
Порушення прав громадян на вільний доступ до водних ресурсів
Уповільнення економічного зростання суб’єктів господарювання та держави в цілому.
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)
Незаконне збагачення (ст. 368-2)
Повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування. Платформа має забезпечити належний обмін даними між державними реєстрами: Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань тощо
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Імплементувати Закон України «Про національну інфраструктуру геопросторових
|
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру
|
ПОТРЕБУЄ
|