Знищення актів на землю в архівах кадастру

Середній
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

У період з 1993 по 2003 рік акти на право власності громадян на земельні ділянки не були внесені у загальну базу Державного земельного кадастру, яка була запроваджена у 2002-му році, а земельним ділянкам не присвоювались кадастрові номери. А з 2003 по 2009-й рік в державних актах вже зазначався кадастровий номер земельних ділянок, але через низку причин не вся інформація була внесена до Державного земельного кадастру. Саме це стало причиною виникнення корупційної схеми зі знищення актів на право власності громадян та право користування державними підприємствами в архівах кадастру та подальше виведення таких земельних ділянок у приватну власність третіх осіб. Так, за неправомірну вигоду посадові особи Держгеокадастру, зловживаючи своїм службовим становищем, сприяють у передачі у власність земельних ділянок, відомості щодо яких не були внесені в електронну базу, третім особам. Державні акти на земельні ділянки старого зразка попередньо знищуються в архівах.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Індивідуальна недоброчесність

Відсутність повних відомостей про землі у Державному земельному кадастрі

Відсутність результатів аудиту земель

Стратегічні наслідки

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Зниження е фективності державного у правління у с фері земельних відносин

Погіршення інвестиційного клімату

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

внести зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1050, виключивши можливості подання заяви і відповідних документів для реєстрації ділянки у паперовому вигляді

  1. Перенести значний обсяг інформації про земельні ділянки з паперових носіїв до Державного земельного кадастру
  2. Повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування. Платформа має забезпечити якісний обмін даними між державними реєстрами: Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань тощо
Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Кабінет Міністрів України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
За версією слідства, службові особи Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області з метою одержання неправомірної вигоди здійснювали державну реєстрацію прав власності на землі сільськогосподарського призначення в інтересах фізичних та юридичних осіб. У ході реалізації злочинної схеми посадовці перереєстровували на зацікавлених осіб земельні ділянки, зареєстровані за зразком 2001-2002 років, права на які за офіційними журналами обліку враховані як знищені або втрачені. Внаслідок цього з державної власності на території Херсонської області вибули земельні ділянки загальною площею близько 4748,3 га, чим завдали інтересам держави фінансових втрат на суму понад 76 млн гривень. Досудове розслідування встановлених фактів триває.
Дата рішення 11.01.2020 Справа № 937/9816/19
У роботі детективів Національного бюро — понад 30 кримінальних проваджень за фактами корупційних правопорушень, пов’язаних із незаконним привласненням землі. Понад 15 таких епізодів, якими державним інтересам завдано більше 76 млн грн шкоди — уже в суді. В участі у корупційних схемах із землею обвинувачуються 37 осіб. Такими є актуальні дані станом на 16 квітня 2020 року. На дослідженні земельної корупції зосереджений окремий відділ детективів Національного бюро.
Тегування: