Підроблення результатів ґрунтових обстежень задля відчуження особливо цінних земель

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Земельний кодекс України встановлює правило, згідно з яким цільове призначення особливо цінних земель неможливо змінити без погодження Верховної Ради України. За останні декілька скликань Парламенту народні депутати не ухвалили жодного рішення щодо зміни цільового призначення особливо цінних державних земель, які заборонено передавати у приватну власність. Проте на практиці заблокована процедура відчуження таких категорій земель вплинула на поширення корупційних схем.

Одним з таких корупційних механізмів є підготовка посадовими особами фіктивних висновків ґрунтових обстежень про те, що особливо цінні землі насправді такими не є, на користь зацікавлених осіб. Надалі такі земельні ділянки передаються у приватну власність.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Індивідуальна недоброчесність

Стратегічні наслідки

Зниження е фективності управління у с фері з емельних відносин

Зменшення надходжень до бюджету

Втрата ц інних з емельних активів

Погіршення інвестиційного клімату

Корупційні наслідки

Службове підроблення (ст. 366 ККУ)

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

Внести зміни до Земельного кодексу України, скасувавши повноваження Верховної Ради України погоджувати зміну цільового призначення особливо цінних земель. Натомість розробити механізм компенсації різниці вартості в результаті зміни цільового призначення, зі збереженням певних видів земель

  1. Розробити та запустити електронний ресурс для роботи з даними про результати обстеження ґрунтів, та їх якісного стану
  2. Провести аудит земель державної та комунальної власності, які належать до категорії особливо цінних земель. Оцифрувати і оприлюднити інформацію, об’єднавши всі дані на одному вебресурсі, доступному онлайн
Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
Верховна Рада України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
Фізична особа з метою отримання висновку про погодження Держкомземом у Павлоградському районі Дніпропетровської області передачі земельної ділянки, яка розташована на території сільської ради, звернулась до директора філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів України». Громадянин просив провести обстеження зазначеної земельної ділянки та видати агрохімічний паспорт на земельну ділянку, в якому буде зазначено, що ґрунти на конкретній земельній ділянці не є особливо цінними. Під час діалогу директор державної установи «Інститут охорони ґрунтів України» повідомив, що ґрунти на ділянці підпадають під категорію особливо цінних, а отже за надання завідомо фіктивного висновку особі необхідно сплатити йому додатково до офіційних платежів 10 тис. грн. Надалі директор філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів України» вступив зі своїм заступником та головним інженером ґрунтознавцем у попередню змову, направлену на заволодіння чужим майном – грошовими коштами, при цьому домовилися про рівний розподіл отриманих коштів, а саме: першу частину на картковий рахунок, другу частину – особисто, після передачі висновку та агрохімічного паспорту на земельну ділянку. Службові особи визнані винними у вчиненні кримінального правопорушення.
Дата рішення 30.10.2017 Справа № 175/3917/16-к
Тегування: