Маніпуляції при прийнятті рішень щодо погодження експертизи

Середній
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Дублювання дозвільних процедур при складанні документації із землеустрою призводить до значної кількості корупційних зловживань. Державні дозвільні органи «по колу» перевіряють одну й ту саму документацію, водночас недосконалості нормативного врегулювання таких процедур створюють умови для висунення необґрунтованих і формальних зауважень. Одним з таких адміністративних бар’єрів є державна експертиза землевпорядної документації. Передбачене чинним законодавством право повертати експертизу «на доопрацювання» дає можливість затримувати прийняття рішень щодо затвердження документації із землеустрою на строк, який значно перевищує той, що встановлений на рівні закону (20 робочих днів).
Існування державної експертизи не обґрунтоване, оскільки наразі запроваджені та функціонують інші ефективні інструменти забезпечення якості документації із землеустрою. Так, зокрема, існує інститут сертифікованих інженерів-землевпорядників. Крім того, Законом України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що перевірку відповідності документів вимогам чинного законодавства здійснюють державні кадастрові реєстратори, до яких на законодавчому рівні встановлено значно вищі кваліфікаційні вимоги, ніж до осіб, які проводять експертизу.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання 

Індивідуальна недоброчесність             

Дискреційні повноваження Держгеокадастру

Відсутність прозорої процедури погодження землевпорядної документації

Стратегічні наслідки

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Уповільнення економічного зростання суб’єктів господарювання та держави в цілому

Зниження ефективності державного управління у сфері земельних відносин

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
  1. Скасувати процедуру проведення експертизи землевпорядної документації (скасувати Закон України «Про державну експертизу землевпорядної документації»), внести зміни до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій»                      
  2. Забезпечити децентралізацію повноважень Держгеокадастру. Передати контролюючі функції від Держгеокадастру до органів місцевого самоврядування

Впровадити електронну форму проведення процедури отримання всіх потрібних дозвільних документів із землеустрою та формування земельних ділянок із оприлюдненням кожного етапу такої процедури в мережі Інтернет, скасувати необхідність подання паперових документів

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
Верховна Рада України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
Заступник начальника управління – начальник відділу державної землевпорядної експертизи управління державної землевпорядної експертизи територіального управління Держгеокадастру погрожував спеціалісту відділу та змусив його підписати державну експертизу землевпорядної документації щодо передачі земельних ділянок лісогосподарського призначення під забудову двом приватним підприємствам. Земельні ділянки, передані в оренду підприємствам для будівництва малоповерхової житлової забудови, площею 1 гектар кожна, перебувають у кварталі лісництва, належать до лісів населених пунктів і є землями лісогосподарського призначення. Вилучення земельних лісових ділянок з постійного користування дослідного держлісгоспу, розроблення проєкту відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, його погодження та затвердження не проводились. З урахуванням висновків обов’язкової експертизи державної землевпорядної документації ці дві земельні ділянки без фактичного вилучення їх у постійного землекористувача, передані в оренду підприємствам для будівництва малоповерхової житлової забудови. Внаслідок умисних, протиправних дій керівника відбулося незаконне вилучення з постійного користування Дослідного держлісгоспу земель лісогосподарського призначення загальною площею 2 гектари, що спричинило тяжкі наслідки інтересам держави у вигляді завдання матеріальних збитків у сумі 202 845 гривень.
Дата рішення 13.09.2013 Справа № 638/12682/13-к
За матеріалами Служби безпеки України оголошено про підозру у зловживанні впливом та одержанні неправомірної вигоди заступнику директора департаменту – начальнику управління Київської обласної державної адміністрації. У межах відкритого кримінального провадження оперативники спецслужби задокументували отримання посадовцем вісімдесяти тисяч гривень від представника приватного підприємця. За таку суму чиновник обіцяв комерсанту прискорити процес погодження проекту землеустрою відведеної у оренду земельної ділянки в одному із районів Київщини
Нікопольською місцевою прокуратурою спільно з працівниками Управління захисту економіки в області ДЗЕ НП України в рамках кримінального провадження, розпочатого за фактом зловживання впливом (ч.3 ст.369-2 КК України) викрито начальника ДП «Центр державного земельного кадастру». Так, вказана особа вимагала від мешканця міста 2 100 доларів США неправомірної вигоди за вплив на посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області щодо прийняття рішення останніми про позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації відносно 3 земельних ділянок загальною площею 6 га, безперешкодне отримання наказів про затвердження технічної документації та передачу вищезазначених земельних ділянок у приватну власність громадянам.
Тегування: