Зловживання під час здійснення контрольних (наглядових) функцій у сфері земельних відносин та землеустрою

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Нині Держгеокадастр наділений понад двома десятками контрольних, наглядових та дозвільних функцій у сфері земельних відносин та землеустрою, що перетворює цей орган державної влади на вертикально інтегровану публічну структуру, яка здійснює розпорядження земельним ресурсом держави. Надмірна концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин, є фактором, який призводить до поширення корупційних практик. Крім того, умови для вчинення корупційних правопорушень створює низка дискреційних повноважень у поєднанні із закритістю даних документації із землеустрою та не публічністю її розгляду.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Індивідуальна недоброчесність 

Дискреційні повноваження Держгеокадастру

Стратегічні наслідки

Зниження ефективності державного управління у сфері земельних відносин, спричинене надмірною концентрацією повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Уповільнення економічного зростання суб’єктів господарювання та держави в цілому

Погіршення інвестиційного клімату

Корупційні наслідки

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
  1. Внести зміни до Земельного кодексу України та Закону України «Про оцінку земель», визначивши, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, звіти про експертну грошову оцінку земельних ділянок державної та комунальної власності є публічною інформацією
  2. Внести зміни до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», якими скасувати обов’язок проведення експертизи землевпорядної документації, скасувати дію Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації
  3. Внести зміни до Земельного кодексу України та інших законів України, які надають повноваження Держгеокадастру здійснювати контрольні функції у сфері землеустрою. Зміни мають децентралізувати повноваження та передати контрольні функцій Держгеокадастру до органів місцевого самоврядування

Впровадити електронну форму проведення процедури отримання всіх потрібних дозвільних документів із землеустрою та формування земельних ділянок, позбавлену необхідності подання паперових документів; забезпечити оприлюднення кожного етапу процедури в мережі Інтернет

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
Верховна Рада України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. Нині Держгеокадастр наділений понад двома десятками контрольних, наглядових та дозвільних функцій у сфері земельних відносин та землеустрою, що перетворює цей орган державної влади на вертикально інтегровану публічну структуру, яка здійснює розпорядження земельним ресурсом держави. Надмірна концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин, є фактором, який призводить до поширення корупційних практик. Крім того, умови для вчинення корупційних правопорушень створює низка дискреційних повноважень у поєднанні із закритістю даних документації із землеустрою та не публічністю її розгляду
Дата рішення 18.07.2019 Справа № 461/4768/19
Встановлено, що перша заступниця начальника Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області створювала штучні перепони для осіб, які отримують дозволи на розробку землевпорядної документації. Так, до фігурантки звернувся підприємець, що надає консультативні послуги громадянам щодо оформлення у власність земельних ділянок. Посадова особа повідомила, що надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою на три ділянки загальною площею 6,25 га можливе лише після передачі їй неправомірної вигоди. Після отримання хабара у сумі 1200 доларів США підозрювана була затримана поліцейськими. Правопорушення кваліфіковано за ч. 3 ст. 368 Кримінального кодексу України (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою).
За процесуального керівництва прокуратури області, завершено досудове розслідування у кримінальному провадженні стосовно одного із сільських голів Старосамбірського району Львівської області, який підозрювався у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.369-2 КК України. Сільський голова отримав неправомірну вигоду у сумі 33 тис грн за сприяння у прийнятті рішення про надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального дачного будівництва на території сільської ради.
Тегування: