Залучення фіктивних заявників для виведення земельних ділянок шляхом використання механізму безоплатної приватизації

Середній
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Під час реалізації схеми, посадовці залучають підставних осіб (або використовують їх паспортні дані), від імені яких подається заява про безоплатне отримання земельної ділянки для ведення селянського господарства, садівництва, дачного будівництва тощо. Надалі, з метою отримання прибутку виведені земельні ділянки підлягають перепродажу, що унеможливлює повернення їх державі, адже покупці є добросовісними набувачами майна. Фіктивних заявників також широко використовують недоброчесні компанії-орендарі державної та комунальної землі для виведення її у приватну власність.

В ході реалізації корупційної схеми компанія-орендар за попередньою домовленістю з посадовцями відмовляється від оренди землі. Звільнену ділянку ділять на частини встановлених для приватизації розмірів, а потім приватизують із залученням підставних осіб. Після проходження всіх етапів організатори одразу оформлюють продаж ділянки, адже на землю, яка виведена за безоплатною приватизацією, не поширюється мораторій. Таким чином, компанія отримує раніше орендовану землю у приватну власність за ціну неправомірної вигоди для посадових осіб та «купівлі» паспортних даних.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулюванняї

Відсутність реєстру земельних ділянок державної та комунальної власності, які знаходяться на праві постійного користування, а також реєстру укладених договорів про спільну обробку земельних ділянок 

Індивідуальна недоброчесність

Стратегічні наслідки

Втрата державного земельного активу

Гальмування темпів економічного зростання країни

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Корупційні наслідки

Службове підроблення (ст. 366 ККУ)

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
  1. Розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які трансформують процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки вразливих верств населення
  2. До прийняття цих змін органам місцевого самоврядування організувати комісії з земельних питань, створення яких передбачено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». До робочих груп при комісіях залучити громадськість і експертів у сфері земельних відносин, які будуть допомагати в розробці висновків і рекомендацій із земельних питань для забезпечення прозорості розпорядження комунальними землями
  1. Оцифрувати й оприлюднити інформацію про отримані безоплатно земельні ділянки та суб’єктів приватизації, об’єднавши дані на одному вебресурсі, доступному в онлайн режимі 
  2. Провести й оприлюднити комплексний аналіз втрат земельних активів, враховуючи їх реальну вартість та справжніх вигодонабувачів; 3. забезпечити публічність кожного рішення щодо відведення земельних ділянок комунальної власності у приватну шляхом публікування проєктів рішень та остаточних рішень на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування
Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Верховна Рада України
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
Спеціаліст відділу земельних ресурсів сільської ради у Волинській області разом з начальником архівного відділу Луцької райдержадміністрації стали співучасниками у вчиненні сільським головою та землевпорядником сільської ради корупційного кримінального правопорушення. В ході реалізації злочинного плану посадові особи шукали земельні ділянки, які можна було б безоплатно приватизувати шляхом обману, потім знаходили осіб, які не заперечували проти оформлення земельних ділянок на них як підставних осіб, а також пропонували особам посприяти в отриманні безоплатно земельних ділянок у приватну власність. Так, зокрема спеціаліст відділу земельних ресурсів, діючи з корисливих мотивів, запропонував таксистам, які неодноразово підвозили його додому після роботи, посприяти у вирішенні питання про отримання ними земельних ділянок у приватну власність в селі Луцького району за винагороду в сумі 300 дол. США за земельну ділянку. Залучені таксисти, які погоджувались, надавали документи для оформлення відповідних заяв, а також документи членів своїх родин. Посадових осіб визнано винними у вчиненні злочинів та засуджено до позбавлення волі.
Дата рішення 21.11.2014 Справа № 0308/14677/12
На Львівщині у селі Страдч, що увійшло до Івано-Франківської ОТГ, мешканці відвойовують землю під спортивний комплекс. Громада отримала необхідні дозволи на ділянку 3,5 га від управління Держгеокадастру. Пізніше місцеві мешканці помітили у кадастровій карті, що 2 га їхньої землі вже виокремили в іншу ділянку, тож забили на сполох.
Схему з оформленням землі сільськогосподарського призначення на учасників АТО нещодавно виявив фермер із Маловисківського району Микола Бутарьов. Гектари, які він роками орендував у сільради, передали двом десяткам АТОвців. Ті у свою чергу віддали їх іншому місцевому підприємцю-депутату. Виявилося, що землю оформлювали на військових із сусідніх областей. До того ж, опитані люди вказали, що доручень на отримання землі не підписували.
Тегування: