Погодження відведення земельної ділянки за процедурою безоплатної приватизації за неправомірну вигоду

Високий
рівень ризику
Підзвітність власника: Органи місцевого самоврядування
Сфера публічного управління: Земельні відносини
Чого стосується: Безоплатна приватизація
Нормативна база:

Земельний кодекс України

Дата перегляду ризику: 15.06.2021 року
ОПИС РИЗИКУ:

У встановленого законом права на безоплатну приватизацію земельної ділянки відсутні правові механізми забезпечення примусової реалізації, тож у громадянина відсутні ефективні засоби захисту. Навіть за успішного проходження всіх численних етапів процедури складання документації із землеустрою рішення про відведення ділянки може бути заблоковано на сесії місцевої ради або відповідним територіальним відділом Держгеокадастру. Депутати місцевих рад мають можливість не виставляти на голосування проєкт або навіть прийняти невмотивоване рішення про відмову у безоплатній передачі ділянки. Це сприяє розповсюдженню корупційних практик, коли «мотивувати» посадових осіб розглянути та погодити заяву можна лише за недоброчесну винагороду.

Джерела ризику

Недосконалість нормативного регулювання

Непрозорість, закритість процедур прийняття рішення про безоплатну передачу земельних ділянок державної та комунальної власності

Індивідуальна недоброчесність

Стратегічні наслідки

Втрата державного земельного активу

Гальмування темпів економічного зростання країни

Порушення прав та законних інтересів суб’єктів землекористування

Зниження ефективності державного управління у сфері земельних відносин

Зниження рівня правової культури

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ)

Зловживання впливом (ст. 369-2 ККУ)

Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ)

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

Розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які трансформують процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищених верств населення

  1. Оцифрувати й оприлюднити інформацію про отримані безоплатно земельні ділянки та суб’єктів приватизації, об’єднавши дані на одному вебресурсі, доступному в онлайн режимі
  2. Провести й оприлюднити комплексний аналіз втрат земельних активів, враховуючи їх реальну вартість та справжніх вигодонабувачів
  3. До прийняття відповідних змін органам місцевого самоврядування організувати комісії з земельних питань, створення яких передбачено Законом України «Про місцевесамоврядування в Україні». До робочих груп при комісії залучити громадськість і експертів у сфері земельних відносин, які будуть допомагати в розробці висновків і рекомендацій із земельних питань для забезпечення прозорості розпорядження комунальними землями
  4. Забезпечити прозорість та відкритість кожного рішення щодо відведення земельних ділянок комунальної власності у приватну шляхом публікування проєктів рішень та остаточних рішень на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування
Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Прийняття та імплементація законопроєкту № 2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин"
Верховна Рада України
ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Суть справи:
Громадянин звернувся до селищної ради з метою реалізації законного права дружини на безкоштовне отримання земельної ділянки. У місцевій раді йому запропонували звернутися до голови постійної комісії із земельних питань. Під час зустрічі голова земельної комісії разом ще з одним депутатом селищної ради повідомили, що можуть посприяти вирішенню земельного питання у разі отримання ними неправомірної вигоди у розмірі 80 тис. грн. Голова комісії запевнив, що у разі отримання цих грошей, сприятиме у позитивному розгляді заяви про виділення земельної ділянки на засіданні очолюваної ним комісії, а надалі і передачі ділянки у власність дружині громадянина, шляхом забезпечення позитивного голосування місцевої ради. У результаті, після отримання «корупційного завдатку» у розмірі 40 тис. грн, на засіданні комісії було прийнято рішення винести заяву громадянина на розгляд сесії. Наступного дня селищна рада більшістю голосів депутатів прийняла рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення цієї ділянки. Депутата та голову комісії визнано винними та призначено покарання у виді позбавлення волі з конфіскацією майна.
Дата рішення 28.04.2015 Справа № 278/159/15-к
Прокуратурою Житомирської області підтримано публічне обвинувачення у справі стосовно двох депутатів селищної ради, обвинувачених в одержанні неправомірної вигоди на суму 80 тис грн. Судовим слідством доведено, що депутати селищної ради, один з них – голова профільної депутатської комісії, вимагали та одержали неправомірну вигоду на суму 80 тис грн за сприяння у позитивному розгляді заяви про виділення земельної ділянки на засіданні очолюваної ним комісії та у подальшому – у прийнятті селищною радою рішень про надання дозволу на виготовлення проектної документації та передачу у власність цієї земельної ділянки жительці міста Житомира.
Тегування: