Непрозорі умови співпраці між обласними військовими адміністраціями, місцевими радами (їхніми головами) та громадськими, благодійними організаціями, волонтерами, які забезпечують доставку гуманітарної допомоги

Середній
рівень ризику
Підзвітність власника: Офіс Президента України
Сфера публічного управління: Гуманітарна допомога
Дата перегляду ризику: 20.12.2022 року
ОПИС РИЗИКУ:

Благодійний фонд, який забезпечує гуманітарною допомогою регіони Полтавської та Сумської областей, інформував проектну групу НАЗК про те, що з перших днів широкомасштабної агресії російської федерації фонд допомагає військовим територіальної оборони та внутрішньо переміщеним особам. Гуманітарна допомога, що збирається фондом, відвантажується на транзитних складах Львівської обласної військової адміністрації.

Для задоволення потреб Полтавської обласної військової адміністрації у гуманітарній допомозі фонд забезпечує отримання гуманітарних вантажів зі складу Львівської обласної військової адміністрації та їх подальше перевезення за призначенням у Полтавській області. 30.03.2022 фонд надав посадовим особам Львівської обласної військової адміністрації лист Полтавської обласної військової адміністрації з переліком категорій товарів, у яких існує потреба, та контактними даними особи, уповноваженої від адміністрації на приймання та перевезення гуманітарного вантажу.

Водночас Львівська обласна військова адміністрація доступ до складу не надала, видачу гуманітарних вантажів не здійснила, пояснень не надала, посадові особи на контакт з представниками благодійного фонду не вийшли.

Вказані обставини призвели до простою транспортного засобу та водія, який повинен був забезпечити перевезення гуманітарної допомоги. Непрозорі правила взаємодії військових адміністрацій між собою та між військовими адміністраціями та громадським/ волонтерських рухом можуть призводити до зловживань із гуманітарною допомогою, а також вчинення корупційних правопорушень.

Подібні ризики також існують у відносинах між місцевими радами та неурядовими організаціями, які займаються забезпеченням гуманітарною допомогою. За інформацію, отриманою на умовах анонімності від представника міжнародної гуманітарної організації, розміри неправомірної вимоги за можливість відвантажувати, зберігати та розподіляти гуманітарну допомогу зі складів, контроль за якими здійснює муніципальна влада, сягають 3 тис. доларів США.

Джерела ризику

Немає єдиних правил та умов взаємодії між військовими адміністраціями, місцевими радами та благодійними, громадськими організаціями (фондами) в питаннях забезпечення гуманітарною допомогою, її транспортування. Немає прозорих механізмів перевірки організацій, волонтерів, які залучаються до процесів забезпечення гуманітарною допомогою, на предмет «свій-чужий».

Немає прозорих правил доступу до складів з гуманітарною допомогою, які перебувають під контролем гуманітарних штабів військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, а також правил розподілу гуманітарної допомоги, яка зберігається на таких складах.

Не налагоджена належна комунікація між волонтерським/ громадським рухом та військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Стратегічні наслідки

Створення штучних перешкод, що призводить до простою транспортного засобу та водія та несвоєчасного перевезення гуманітарних вантажів.

Непрозорі правила взаємодії військових адміністрацій між собою та між військовими адміністраціями та громадським/ волонтерських рухом можуть призводити до зловживань із гуманітарною допомогою, а також вчинення корупційних правопорушень.

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу (ст. 365 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі — з можливістю звільнення із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ
Не застосовується

Встановлення єдиних правил та умов взаємодії між військовими адміністраціями, місцевими радами та благодійними, громадськими організаціями (фондами) в питаннях забезпечення гуманітарною допомогою, її транспортування.

Встановлення прозорих механізмів перевірки організацій, волонтерів, які залучаються до процесів забезпечення гуманітарною допомогою, на предмет «свій-чужий».

Встановлення прозорих правил доступу до складів з гуманітарною допомогою, які перебувають під контролем гуманітарних штабів військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, а також правил розподілу гуманітарної допомоги, яка зберігається на таких складах.

Налагодити належну комунікацію між волонтерським/ громадським рухом та військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Органи місцевого самоврядування
Військові адміністрації
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Тегування: