Зловживання з боку осіб, відповідальних за розподіл/ видачу/ використання гуманітарної допомоги, з метою задоволення приватних інтересів своїх або третіх осіб

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Зловживання через:

• незаконне привласнення гуманітарної допомоги;

• незаконну видачу гуманітарної допомоги особам, які таку допомогу не потребують і право на неї не мають;

• неодноразову видачу гуманітарної допомоги одним і тим самим, часто пов’язаним особам, в неконтрольованих обсягах, зокрема, з метою її подальшого продажу;

• продаж гуманітарної допомоги

Відповідно до п.п. 3 п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 328 «Деякі питання забезпечення населення продовольчими товарами тривалого зберігання та санітарно-гігієнічними товарами в умовах воєнного стану» обласні військові адміністрації повинні самостійно визначити порядок безоплатної видачі населенню продовольчих та санітарно-гігієнічних товарів, та забезпечити їх видачу власними ресурсами. Виходячи з цієї норми, кожна обласна військова адміністрація уповноважена самостійно визначати критерії для розподілу продовольчих та санітарно-гігієнічних товарів. Інший приклад характеризує різні підходи військових адміністрацій до визначення критеріїв, за якими розподіляється гуманітарна допомога. 35

Так, про відсутність обмежень на розподіл гуманітарної допомоги станом на 05.04.2022 повідомили 11 обласних військових адміністрацій. 2 обласні військові адміністрації застосовують обмеження при розподілі гуманітарної допомоги – допомога не надається громадянам, які не перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи, або перевага надається соціально вразливим верствам населення з числа внутрішньо переміщених осіб.

Також відрізняється деталізація процедур розподілу гуманітарної допомоги, які визначаються розпорядженнями обласних військових адміністрацій. Так, наприклад, Порядок надання гуманітарної допомоги відповідно до цільових потреб територіальних громад Сумської області, затверджений розпорядженням Сумської обласної військової адміністрації від 01.04.2022 № 115-ОД, детально визначає умови та критерії розподілу і доставки гуманітарної допомоги.

Організаційні же засади отримання та розподілу гуманітарної допомоги, визначені розпорядженням Одеської обласної військової адміністрації від 09.04.2022, таких критеріїв не передбачають; повноваження з розподілу гуманітарної допомоги покладаються на комунальні установи (підприємства), визначені отримувачами гуманітарної допомоги, у взаємодії з Координаційним гуманітарним штабом Одеської обласної військової адміністрації.

Обласні військові адміністрації, як правило, не можуть надати відомості щодо орієнтовної кількості осіб, які отримали гуманітарну допомогу, в окремих регіонах факт видачі гуманітарної допомоги людині у пункті видачі або під час доставки не фіксується. Також є суперечливою статистика щодо обсягів отриманої та розподіленої гуманітарної допомоги.

Джерела ризику

Причини, які породжують ризики на етапі визначення потреб у гуманітарній допомозі, її транспортування та ризики у складській логістиці.

Державна політика щодо розподілу гуманітарної допомоги не сформульована та не прокомунікована. Немає нормативного регулювання або роз’яснення центральних органів виконавчої влади з цих питань. Вирішення питань розподілу гуманітарної допомоги цілком делеговане місцевим органам влади (військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування).

Немає належного контролю за діяльністю регіональних гуманітарних штабів, пунктів видачі гуманітарної допомоги, волонтерських, громадських, благодійних, релігійних організацій (фондів), державних та комунальних закладів, які отримують гуманітарну допомогу для задоволення потреб внутрішньо переміщених або соціально незахищених осіб.

Немає нормативних вимог щодо обліку та звітності за результатами розподілу гуманітарної допомоги; відомостей, за якими має відбуватися звітування, вимог до підтвердних документів, що призводить до непрозорої звітності.

Немає доступної для мешканців громад інформації щодо пунктів видачі гуманітарної допомоги, критеріїв її розподілу, умов для її отримання, слабка інформаційна кампанія з боку держави та місцевих органів влади.

Немає інформації щодо каналів повідомлення про факти зловживань при розподілі та видачі гуманітарної допомоги.

Неможливість відслідкувати факт розподілу гуманітарної допомоги в «гарячих точках». Розподіл гуманітарної допомоги в місцях активних бойових дій прямо залежить від логістичної можливості доставити продукти, одяг, медикаменти та інше, а також від питань безпеки пересування

Стратегічні наслідки

   

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу (ст. 365 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі — з можливістю звільнення із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

Розробити та прийняти нормативне регулювання, яке передбачає:

● перегляд або скасування постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 № 202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги»;

●запровадження оновлених порядку та форм систематичної звітності суб’єктів, відповідальних за забезпечення населення гуманітарною допомогою, отримувачів гуманітарної допомоги, в тому числі перед донорами; ●запровадження комплексного контролю звітності та її відповідності дійсним процесам;

●встановлення вимоги систематичного офіційного оприлюднення інформації відповідальними суб’єктами про результати розподілу гуманітарної допомоги, у тому числі забезпечити можливі механізми громадського контролю за цим процесом; ●порядок взаємодії між військовими адміністраціями з метою реалізації програм допомоги регіонам; ●стандарти роботи складів з гуманітарною допомогою та вимоги до таких складів;

●визначити принципи та критерії розподілу гуманітарної допомоги;

● визначити вимоги до обліку, звітності та контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги

2. Порушити перед правоохоронними органами питання:

● здійснення контролю за додержанням законів та попередження можливих фактів розкрадання, нецільового використання гуманітарної допомоги як одного із пріоритетних завдань в умовах воєнного стану та збройної агресії російської федерації;

● створення каналу повідомлення про факти незаконного використання гуманітарної допомоги, вчинення інших правопорушень, пов’язаних із забезпеченням гуманітарною допомогою.

 

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Кабінет Міністрів України
Органи місцевого самоврядування
Військові адміністрації
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
На Львівщині викрили та затримали виконувача обов’язків мера одного з міст, який продав волонтерам безкоштовну гуманітарну допомогу. За даними Львівської обласної прокуратури, посадовець вимагав та одержав 100 тисяч гривень неправомірної вигоди від волонтера за передачу автобуса, який міська влада отримала безкоштовно від однієї з асоціацій Фінляндії як гуманітарну допомогу. Затримали в.о. мера після отримання всієї суми неправомірної вигоди.
Івано-Франківська обласна військова адміністрація звітує про отримання 1190 палет, а розподіл – орієнтовно 685,5 тонн. Одиниці обліку гуманітарної допомоги військовими адміністраціями застосовуються різні (тонни, палети, ящики, вагони, одиниці найменувань продукції). Звітності про розподіл за категоріями товарів, як правило, немає.
Тегування: