Закон України «Про гуманітарну допомогу», Постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 "Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану"
У більшості складів немає спеціальних технічних засобів (вантажників, техніки), професійних кладовщиків, CRM-системи, автоматизованого складського обліку та недостатня кількість трудового ресурсу, який можна залучити до опрацювання вантажів. Окрім того, на рівні регіональних координаційних гуманітарних штабів, утворених обласними цивільними організаціями, ведеться паралельний подвійний облік.
Так, гуманітарні штаби запроваджують внутрішні системи складського обліку отриманої допомоги, у той час, як установи (переважно комунальні установи/ підприємтсва), ведуть свій бухгалтерський облік для подання надалі відповідної звітності. Обидва обліки використовують зазвичай різні підходи до групування та категоризації товару, різну номенклатуру. До того ж несортовані вантажі гуманітарної допомоги, які надходять на склади штабів (в середньому 35 – 50% вантажу – це збірні палети), одразу відправляються на сортування, тож відстеження кінцевого набувача гуманітарної допомоги конкретного донора є практично неможливим. Частина гуманітарної допомоги при цьому надходить з неповними супровідними документами або взагалі без відповідних супровідних документів, що унеможливлює контроль гуманітарної допомоги на попередніх ланцюгах процесу. В умовах надходження великих неструктурованих обсягів гуманітарної допомоги це призводить до високих ризиків її розкрадання, неможливості здійснити належне сортування, забезпечити оперативний та достовірний облік, ефективний розподіл та відправку гуманітарних конвоїв.
У держави немає необхідних професійних ресурсів, тривалий процес адаптації держави до гуманітарних викликів у ситуації повномасштабного військового вторгнення.
Недостатня кількість волонтерів, які залучаються до роботи на складах, зокрема на складах «останньої милі».
Немає товаросупровідних документів на гуманітарний вантаж (рахунків фактур, інвойсів) з деталізованим описом вмісту вантажу.
Різні підходи (вимоги) до аналітичного, складського, бухгалтерського обліків за ланцюгом постачання гуманітарної допомоги.
В умовах надходження великих неструктурованих обсягів гуманітарної допомоги це призводить до високих ризиків її розкрадання, неможливості здійснити належне сортування, забезпечити оперативний та достовірний облік, ефективний розподіл та відправку гуманітарних конвоїв
Кабінету Міністрів України визначити вимоги до обліку, звітності та контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги.
Досягти домовленостей з міжнародними логістичними хабами, які приймають гуманітарну допомогу, про єдину систему сортування, пакування та маркування вантажів перед відправкою. За можливості, пропонувати донорам маркування кожної одиниці вантажу гуманітарної допомоги у вигляді продуктів харчування, санітарно-гігієнічних засобів, позначенням «ГУМАНІТАРНА ДОПОМОГА». Синхронізувати категорії гуманітарної допомоги у формі декларації про перелік товарів, що визначаються гуманітарною допомогою (додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174) із системою сортування за категоріями, які погоджені та застосовуються логістичними хабами для відправки гуманітарної допомоги. Оцінити необхідність утворення державної установи та розміщення її представництва за кордоном для здійснення завдань із сортування та маркування гуманітарних вантажів, які надходять в пунктах їх збору в міжнародних хабах перед відправкою в Україну, оформлення необхідних для перевезення вантажів документів.
Переглянути вимоги до структури вагонів з гуманітарною допомогою, яка перевозиться залізничним транспортом. У пакувальних листах визначати найменування одиниць товару, який перевозиться, та кількість одиниць/ обсяг такого товару
Розробити чіткі рекомендації донорам щодо сортування, пакування та маркування вантажів гуманітарної допомоги, зокрема із використанням QR кодів з інформацією про категорію вантажу, його кількість (обсяг).
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Відповідно до способів мінімізації
|
Кабінет Міністрів України
Офіс Президента України Військові адміністрації |
НЕ ПОТРЕБУЄ
|