Вимагання та отримання службовими особами Державної прикордонної служби України неправомірної вимоги за нестворення перешкод у виїзді водіїв за межі України.

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану» (в редакції до 26.05.2022) обласні військові адміністрації були наділені повноваженнями приймати рішення щодо бронювання військовозобов’язаних водіїв медичних вантажів та вантажів гуманітарної допомоги. Регулювання, запроваджене цією постановою Кабінету Міністрів України, породжувало численні корупційні ризики. Критерії та процедура прийняття рішень щодо бронювання військовозобов’язаних водіїв жодним чином не були врегульованими, що давало змогу обласним військовим адміністраціями користуватися широкою дискрецією та приймати рішення на власний розсуд. Як наслідок, впроваджувалися корупційні схеми виїзду військовозобов’язаних чоловіків та транспортних засобів за кордон, а також ввезення з-за кордону в 21 Україну транспортних засобів поза метою, з якою здійснювалося бронювання та реєстрація транспортних засобів, ввезених як гуманітарна допомога, на приватних осіб.

Частково ризики у процедурі бронювання водіїв вантажів гуманітарної допомоги були усунуті з прийняттям 20.05.2022 Кабінетом Міністрів України постанови № 615 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 і від 3 березня 2022 р. № 194» (набрала чинності 26.05.2022), якою: 1) із постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану» виключено п. 7, внаслідок чого питання надання дозволу військовозобов’язаним водіям на виїзд за кордон виключено зі сфери регулювання правового інституту бронювання військовозобов’язаних; 2) врегульовано процедуру перетину державного кордону військовозобов’язаними водіями, які здійснюють перевезення гуманітарних вантажів, у Правилах перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57 (далі – Правила № 57). Змінами, які внесені до Правил № 57, збережені повноваження Міністерства інфраструктури та обласних, Київської міської військових адміністрацій приймати рішення про виїзд водіїв за межі України, а також визначені окремі підстави прийняття таких рішень та умова для їх скасування.

Водночас досі існує вірогідність того, що посадові особи обласних військових адміністрацій, Міністерства інфраструктури України можуть вимагати та отримувати неправомірну вигоду за прийняття/ неприйняття відповідних рішень або вчинення дій або приймати рішення в умовах конфлікту інтересів. Крім того, зберігається можливість корупційних зловживань з боку посадових осіб Укртрансбезпеки та службових осіб Державної прикордонної служби України, які є учасниками механізму виїзду за кордон військовозобов’язаних водіїв гуманітарних вантажів. Також високими є ризики зловживань з боку територіальних сервісних центрів МВС при реєстрації транспортних засобів, що ввозяться на територію України як гуманітарна допомога.

Джерела ризику

Попри визначення у Правилах № 57 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 615) підстави для прийняття рішень про виїзд водіїв за кордон – а саме наявність обґрунтування щодо обсягів вантажів та кількості необхідних транспортних засобів – прийнятність такого обґрунтування можуть оцінювати на власний розсуд посадові особи, оскільки його критерії залишаються невизначеними.

Не передбачено, яку іншу інформацію має містити лист-звернення до обласної військової адміністрації, Міністерства інфраструктури України щодо виїзду водіїв гуманітарних вантажів за кордон.

Не встановлено строк прийняття рішень про виїзд водіїв за кордон.

Не визначено порядок обміну інформацією між військовими адміністраціями, Міністерством інфраструктури України, Державною прикордонною службою України, Державною митною службою України щодо дотримання водіями мети виїзду за межі України.

Посадові особи Укртрансбезпеки мають права адміністраторів інформаційної системи «Шлях» і можуть вносити зміни до відомостей, що стосуються дозволу для водіїв гуманітарних вантажів; у системі немає наскрізної нумерації внесених до неї рішень; система допускає фіксацію рішення обласної, Київської міської військової адміністрації, Міністерства інфраструктури України, якщо окремих відомостей, які підлягають занесенню до системи, немає, вони неповні або некоректні.

Не визначені обставини, які можуть свідчити про непідтвердження мети поїздки, за наявності яких службові особи Державної прикордонної служби України відмовляють водіям гуманітарних вантажів у перетині державного кордону.

Не запроваджено обмін інформацією між Державною митною службою України та територіальними сервісними центрами МВС щодо транспортних засобів, ввезених на територію України як гуманітарна допомога.

Стратегічні наслідки

  

Корупційні наслідки

Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).

Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).

Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.

За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

Кабінету Міністрів України розробити та прийняти нормативне регулювання, яке передбачає:

● удосконалення правового механізму надання військовозобов’язаним водіям гуманітарних вантажів дозволу на виїзд за межі України, в тому числі адміністрування інформаційної системи «Шлях»;

● обмін інформацією між Державною митною службою України та територіальними сервісними центрами МВС щодо транспортних засобів, які ввезені на територію України як гуманітарна допомога, та отримувачів такої гуманітарної допомоги.

Визначити порядок обміну інформацією між військовими адміністраціями, Міністерством інфраструктури України, Державною прикордонною службою України, Державною митною службою України щодо дотримання водіями мети виїзду за межі України.

Запровадити обмін інформацією між Державною митною службою України та територіальними сервісними центрами МВС щодо транспортних засобів, ввезених на територію України як гуманітарна допомога.

Порушити перед правоохоронними органами питання створення каналу повідомлення про факти незаконного використання гуманітарної допомоги, вчинення інших правопорушень, пов’язаних із забезпеченням гуманітарною допомогою.

Нормативно врегулювати процедуру видачі та обліку документів, які підтверджують залучення транспортних засобів, водіїв транспортних засобів до перевезення гуманітарних вантажів

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Кабінет Міністрів України
Адміністрація Державної прикордонної служби України
Державна служба України з безпеки на транспорті
Державна митна служба України
Військові адміністрації
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Голова Чернівецької обласної військової адміністрації в середині березня надіслав листа Голові Державної прикордонної служби України з проханням посприяти рекомендованому переліку осіб з Буковини у пропуску через державний кордон України до Румунії колишньому голові обласної ради Івану Мунтяну та депутату Чернівецької міської ради Василю Продану, які надалі ймовірно брали участь у схемі з увезення та привласнення благодійною організацією автомобілів швидкої допомоги, переданих як гуманітарна допомога від Італії. За фактами неправомірних дій з гуманітарною допомогою зареєстроване кримінальне провадження від 20.04.2022 № 12022260000000114.
Гладковського Олега Володимировича, колишнього першого заступника секретаря Ради Національної безпеки та оборони України, одного з основних фігурантів справи про розтрату коштів «Укроборонпрому», було неодноразово заброньовано у період з березня по червень 2022 року як водія гуманітарних вантажів. За цей період він тричі перетинав державний кордон на автомобілях різних марок, зареєстрованих на різних осіб (фізичних та юридичних), і кожного разу повертався пішки. Двічі повернення в Україну відбулося після спливу строку бронювання.
За клопотанням Служби автомобільних доріг у Львівській області заброньовано начальника відділу правового забезпечення цієї Служби та його сина 2001 року народження на період з 29.04.2022 по 29.05.2022. За інформацією інтегрованої міжвідомчої автоматизованої системи обміну інформацією з питань контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон «Аркан», вказані особи скористалися правом на виїзд, але станом на 01.06.2022 син начальника відділу правового забезпечення Служби в Україну не повернувся.
Тегування: