Закон України «Про гуманітарну допомогу», Постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 No 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану»
Немає чітких рекомендації донорам щодо фасування та маркування товарів гуманітарної допомоги для їх доставки до міжнародних гуманітарних хабів. На державному вебсайті help.gov.ua, який призначений скоординувати роботу донорів із забезпечення України гуманітарною допомогою з-за кордону, у відповіді на запитання щодо оформлення гуманітарного вантажу міститься така загальна рекомендація: «Для оперативного транспортування допомоги, закликаємо відправників сортувати гуманітарну допомогу відповідно до типу товарів.
Це дає змогу не витрачати додатковий час для митного контролю та дає можливість швидше розподілити допомогу між регіонами та групами населення, які цього потребують найбільше». Як сортувати товари і відповідно до яких типів – у рекомендації детально не пояснюється. До висновків донор має дійти самостійно, зокрема, як припускається, ознайомившись зі змістом декларації, що подається на митниці. У цьому розділі також пояснюються правила відправки гуманітарної допомоги поштою.
Так, наприклад, допомогу у неупакованому вигляді («насипом») рекомендується відправляти через HELP UKRAINE у Польщі. Ця рекомендація супроводжується посиланням на ресурс HELP UKRAINE щодо оформлення таких неупакованих вантажів. Водночас на цьому ресурсі наводяться вимоги до пакування та маркування, а не відправки товарів «насипом». Примітно, що категорії товарів, за якими HELP UKRAINE у Польщі пропонує сортувати товари для їх прийому на своїх складах, відрізняються від класифікації, визначеної у формі митної декларації. Варто також звернути увагу на те, що немає у відкритому доступі вимог до пакування та маркування гуманітарних вантажів для їх відправки через хаби «СпівДія», залізничним транспортом АТ «Укрзалізниця», через відділення «Укрпошти».
Немає єдиної системи і правила сортування за категоріями та маркування товарів гуманітарної допомоги, які би застосовувались на всьому логістичному ланцюгу – від міжнародних логістичних хабів у Польщі, Словаччині, Румунії, інших країнах-партнерах/ логістичних хабів в Україні до складів «останньої милі», та уможливлювали точне визначення категорії вантажів, їхньої ваги, трекінгування цих вантажів за всім маршрутом руху.
Немає детальної структури вмісту вантажів, які перевозяться залізничним транспортом АТ «Укрзалізниця». Вміст вантажів, за інформацією опитаних проектною групою НАЗК респондентів, не сортований, у вагони завантажуються різні категорії товарів (і продукти харчування, і лікарські засоби, і санітарно гігієнічні засоби). Несортовані перевезення та відсутність детальної інформації щодо вмісту вантажів не дає змоги здійснювати чіткий та правильний розподіл допомоги на маршруті руху та забезпечувати повноцінний контроль за надходженням вантажів.
Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (ст. 191 КК України)
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).
Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).
Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.
За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).
Кабінету Міністрів України розробити та прийняти нормативне регулювання, яке передбачає:
● перегляд або скасування постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 № 202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги»;
● запровадження оновлених порядку та форм систематичної звітності суб’єктів, відповідальних за забезпечення населення гуманітарною допомогою, отримувачів гуманітарної допомоги, в тому числі перед донорами;
● запровадження комплексного контролю звітності та її відповідності дійсним процесам;
● встановлення вимоги систематичного офіційного оприлюднення інформації відповідальними суб’єктами про результати розподілу гуманітарної допомоги, у тому числі забезпечити можливі механізми громадського контролю за цим процесом;
●порядок взаємодії між військовими адміністраціями з метою реалізації програм допомоги регіонам;
●стандарти роботи складів з гуманітарною допомогою та вимоги до таких складів;
●удосконалення правового механізму надання військовозобов’язаним водіям гуманітарних вантажів дозволу на виїзд за межі України, в тому числі адміністрування інформаційної системи «Шлях»;
●обмін інформацією між Державною митною службою України та територіальними сервісними центрами МВС щодо транспортних засобів, які ввезені на територію України як гуманітарна допомога, та отримувачів такої гуманітарної допомоги.
1. Військовим (цивільним адміністраціям) у координації з регіональними гуманітарними штабами, органами місцевого самоврядування скласти реєстри усіх регіональних складів, пунктів видачі гуманітарної допомоги, на яких відвантажується та зберігається гуманітарна допомога, визначити осіб, відповідальних за роботу таких складів, пунктів видачі.
2.Здійснити оцінку запасів, які зберігаються на таких складах, пунктах, за категоріями та обсягами.
3.Розробити чіткі рекомендації донорам щодо сортування, пакування та маркування вантажів гуманітарної допомоги, зокрема із використанням QR кодів з інформацією про категорію вантажу, його кількість (обсяг). Досягти домовленостей з міжнародними логістичними хабами, які приймають гуманітарну допомогу, про єдину систему сортування, пакування та маркування вантажів перед відправкою. За можливості, пропонувати донорам маркування кожної одиниці вантажу гуманітарної допомоги у вигляді продуктів харчування, санітарно-гігієнічних засобів, позначенням «ГУМАНІТАРНА ДОПОМОГА». Синхронізувати категорії гуманітарної допомоги у формі декларації про перелік товарів, що визначаються гуманітарною допомогою (додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174) із системою сортування за категоріями, які погоджені та застосовуються логістичними хабами для відправки гуманітарної допомоги. Оцінити необхідність утворення державної установи та розміщення її представництва за кордоном для здійснення завдань із сортування та маркування гуманітарних вантажів, які надходять в пунктах їх збору в міжнародних хабах перед відправкою в Україну, оформлення необхідних для перевезення вантажів документів.
4. Опрацювати можливість адресної доставки габаритних вантажів гуманітарної допомоги, яка надходить від міжнародних донорів до міжнародних логістичних хабів з призначенням для конкретного отримувача допомоги.
5. Переглянути вимоги до структури вагонів з гуманітарною допомогою, яка перевозиться залізничним транспортом. У пакувальних листах визначати найменування одиниць товару, який перевозиться, та кількість одиниць/ обсяг такого товару.
6. Перевезення вантажів гуманітарної допомоги здійснювати з оформленням договорів на надання транспортно-експедиційних послуг та формалізацією відповідальності перевізника.
7. Військовим адміністраціям, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування – отримувачам гуманітарної допомоги:
● здійснювати періодичну, не рідше ніж 1 раз на місяць, звірку інформації щодо обсягів гуманітарної допомоги, що перетнула державний кордон України та заявлена за деклараціями для доставки військовим адміністраціям, іншим отримувачам гуманітарної допомоги, з обсягами допомоги, яка фактично надійшла на їх адресу; у разі виявлення фактів нестачі, коли вантажі не були доставлені за призначенням, – інформувати правоохоронні органи;
● перевіряти волонтерів, які залучаються до роботи на складах, видачі гуманітарної допомоги у пунктах видачі;
● забезпечувати розвантаження гуманітарної допомоги на території України на професійних складах (за наявності можливості), з обов’язковим укладенням договорів відповідального зберігання та визначення юридичної відповідальності суб’єкта господарської діяльності за збереження вантажів, порядку доступ на склад та видачу гуманітарного вантажу;
● склади обладнати камерами відеонагляду, автоматизованими системами складського обліку; провести навчання для осіб, відповідальних за роботу складів, по роботі із системами обліку;
● визначити порядок та періодичність проведення заходів контролю на складах, в тому числі із залученням громадськості;
● визначити порядок доступу представників міжнародних гуманітарних організацій, громадських, благодійних організацій (фондів) до складів, контроль за діяльністю яких здійснюють військові адміністрації, органи місцевого самоврядування. 8. Військовим адміністраціям, органам місцевого самоврядування: ● включити до складу регіональних гуманітарних штабів представників громадськості та уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції;
● завершити процеси налагодження співпраці з хабами ініціативи «СпівДія» для розподілу та доставки гуманітарної допомоги кінцевому набувачеві.
9. Уповноваженим особам з питань запобігання та виявлення корупції військових адміністрацій, державних органів – отримувачів (набувачів) гуманітарної допомоги:
● забезпечити проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності органу із забезпечення гуманітарною допомогою, розробити та внести керівнику органу пропозиції щодо їхньої мінімізації (пропозиції можуть стосуватися як оптимізації процесів, так і впровадження внутрішніх політик, зокрема щодо обліку гуманітарної допомоги);
● здійснювати візування проектів актів з питань забезпечення гуманітарною допомогою;
● забезпечувати у встановленому законодавством порядку розгляд повідомлень про корупцію, що надходять в порядку, передбаченому Законом України «Про запобігання корупції», здійснювати моніторинг зовнішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, вчинених у сфері забезпечення гуманітарною допомогою;
● забезпечити доступність інформації щодо діяльності органу в сфері забезпечення гуманітарною допомогою цивільного населення;
● брати участь у засіданнях гуманітарних штабів, інших консультаційно дорадчих органах, утворених при органі влади з питань забезпечення гуманітарною допомогою;
●брати участь у контрольних заходах на складах зберігання, пунктах видачі гуманітарної допомоги.
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Відповідно до способів мінімізації
|
Кабінет Міністрів України
Військові адміністрації |
НЕ ПОТРЕБУЄ
|