Ввезення на митну територію України комерційних вантажів під виглядом гуманітарної допомоги

Високий
рівень ризику
ОПИС РИЗИКУ:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 No 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги від донорів здійснюється шляхом подання декларації без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Спрощення процедур митного оформлення та послаблення контролю може призводити до того, що під виглядом гуманітарної допомоги на митну територію України можуть ввозитися товари комерційного призначення або товари, обіг яких обмежено.

 

Джерела ризику

Спрощені процедури ввезення гуманітарної допомоги на територію України, якими зловживають недоброчесні особи без обов’язку звітування.

Неможливість здійснення належної перевірки великих обсягів товарів, які декларуються як гуманітарна допомога, в умовах дії вимоги п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174, відповідно до якої Державній митній службі України та Державній прикордонній службі України на період воєнного стану доручено забезпечити невідкладний пропуск через державний кордон України гуманітарної допомоги.

Стратегічні наслідки

Незаконне ввезення (під виглядом гуманітарної допомоги) на територію України товарів комерційного призначення або товари, обіг яких обмежено.

Ухилення від сплати митних платежів

Корупційні наслідки

   

СПОСОБИ МІНІМІЗАЦІЇ РИЗИКУ

1. Державній митній службі України оперативно реагувати на зміни у законодавстві з питань митного оформлення гуманітарних вантажів, видавати роз’яснення для їх однакового застосування митними постами.

2. Державній митній службі України вдосконалити інформування на митниці та засобами онлайн-комунікації про правила митного оформлення гуманітарної допомоги, особливості митного контролю за окремими видами гуманітарної допомоги, права та обов’язки осіб, які перевозять гуманітарну допомогу, порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності посадових осіб, канали повідомлення про можливі факти зловживань та порушень, пов’язаних із гуманітарною допомогою.

3. Порушити перед правоохоронними органами питання створення каналу повідомлення про факти незаконного використання гуманітарної допомоги, вчинення інших правопорушень, пов’язаних із забезпеченням гуманітарною допомогою.

Індикатори виконання
плану дій
Відповідальний суб’єкт
Потреба у фінансових витратах
Відповідно до способів мінімізації
Кабінет Міністрів України
Державна митна служба України
НЕ ПОТРЕБУЄ
Підтвердження існування ризику
Так, наприклад, за інформацією Державної митної служби України, наданої НАЗК листом від 04.04.2022 No 08-1/9/6/1699: 21.03.2022 на митному посту «Ягодин» Волинської митниці під час проведення повного митного огляду транспортного засобу, який згідно з декларацією про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, ввозив до України товари: чай, рис, туалетний папір, олію, кашу – було виявлено незадекларовані обігрівачі повітряні автомобільні в кількості 18 штук загальною вартістю 57,9 тис. грн; 22.03.2022 на митному посту «Устилуг» під час здійснення митного контролю транспортного засобу, яким згідно з декларацією про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, ввозився в Україну товар – полотно трикотажне – вагою 873 кг, в кількості 56 рулонів, виявлено експортну декларацію Республіки Польща з рахунками-фактурами, відповідно до яких товар «полотно трикотажне» переміщувався в Україну в комерційних цілях, вартість його становить 17 528 злотих (120 478,71 грн); 31.03.2022 в пункті пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці під час митного огляду товарів гуманітарної допомоги, окрім заявлених до митного оформлення лікарських засобів, виявлено незадекларовані медичні препарати в загальній кількості понад 5,7 тис. пігулок та 25 ампул, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 No 770 належать до психотропних речовин, обіг яких обмежено. Також під виглядом гуманітарної допомоги «для потреб Збройних Сил України» на територію України у власних інтересах або інтересах третіх осіб імпортери можуть ввозити автомобілі «класу люкс»
Тегування: