Задоволення приватних інтересів посадовими особами органів Державної митної служби України через:
• зловживання владою або службовим становищем при здійсненні митного контролю транспортних засобів та вантажів, які ввозяться як гуманітарна допомога, та надання дозволу на ввезення під видом гуманітарної допомоги товарів комерційного призначення;
• вимагання у особи, яка супроводжує гуманітарні вантажі, додаткових документів, що не передбачені чинним законодавством, з метою митного оформлення таких вантажів;
• створення штучних перешкод під час пропуску вантажів з гуманітарною допомогою, зокрема через затримку в здійсненні митних процедур
Немає чітко визначених ознак гуманітарної допомоги у Законі України «Про гуманітарну допомогу», що наділяє органи державної митної служби дискреційними повноваженнями погодитися або не погодитися із тим, що товари є гуманітарною допомогою (наприклад, новий одяг).
Динамічна зміна законодавства та можлива низька обізнаність з його вимогами з боку осіб, які перевозять або супроводжують перевезення гуманітарних вантажів.
Немає централізованого офіційного джерела, на якому би з’являлися оперативні сповіщення про усі зміни у митному законодавстві та роз’яснення щодо їх застосування. Регіональні митниці можуть по-різному трактувати нові правила та вимагати різні пакети документів
Великі обсяги гуманітарної допомоги, які перетинають державний кордон і створюють сприятливі умови для сповільнення здійснення процедур їх митного оформлення.
Незаконне ввезення (під виглядом гуманітарної допомоги) на територію
України товарів комерційного призначення або товари, обіг яких обмежено.
Ухилення від сплати митних платежів
Незаконна реалізація (продаж) гуманітарної допомоги
Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).
Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).
Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі (ст. 369 ККУ).
Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП).
Дисциплінарна відповідальність, в тому числі звільнення особи із займаної посади.
За вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відомості про таку особу вносяться до Реєстру корупціонерів (ст. 59 Закону України “Про запобігання корупції”).
Кабінету Міністрів України:
1. Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про гуманітарну допомогу» з метою приведення цього Закону у відповідність до умов воєнного стану (врегулювання механізму гуманітарної відповіді за надзвичайних обставин), зокрема:
● привести у відповідність понятійний апарат (визначення гуманітарної допомоги, отримувачів/ набувачів гуманітарної допомоги тощо);
● переглянути коло спеціально уповноважених державних органів з питань забезпечення гуманітарною допомогою, обсяг їхніх повноважень та порядок їх реалізації (пропонується включити до переліку органів Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, на яке відповідно до п.п. 1 п. 3 Положення про Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 376 (зі змінами), покладається обов’язок координувати діяльність з надання гуманітарної допомоги цивільному населенню під час збройного конфлікту);
● визначити не лише контрольну, а й координуючу роль державних органів у механізмі забезпечення гуманітарної допомоги;
● переглянути підстави для здійснення гуманітарної допомоги та порядок митного оформлення вантажів з гуманітарною допомогою;
● визначити засади взаємодії між військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування.
2. Державній митній службі України оперативно реагувати на зміни у законодавстві з питань митного оформлення гуманітарних вантажів, видавати роз’яснення для їх однакового застосування митними постами.
3. Державній митній службі України вдосконалити інформування на митниці та засобами онлайн-комунікації про правила митного оформлення гуманітарної допомоги, особливості митного контролю за окремими видами гуманітарної допомоги, права та обов’язки осіб, які перевозять гуманітарну допомогу, порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності посадових осіб, канали повідомлення про можливі факти зловживань та порушень, пов’язаних із гуманітарною допомогою.
Порушити перед правоохоронними органами питання створення каналу повідомлення про факти незаконного використання гуманітарної допомоги, вчинення інших правопорушень, пов’язаних із забезпеченням гуманітарною допомогою.
Індикатори виконання
плану дій |
Відповідальний суб’єкт
|
Потреба у фінансових витратах
|
Відповідно до способів мінімізації
|
Кабінет Міністрів України
Державна митна служба України |
НЕ ПОТРЕБУЄ
|